sobota, 30 czerwca 2012

Sprawdź czy nie potrzebujesz planu komunikacji kryzysowej w mediach społecznościowych

Czy wiesz co w tej chwili – dobrego lub złego – mówi się o Twojej marce w Internecie?

Na pewno słyszałeś o ryzyku związanym z komunikacją w mediach społecznościowych. Być może zadajesz sobie pytanie w jakim stopniu to ryzyko dotyczy Twojej firmy i marki. Może też zastanawiasz się czy warto zainwestować w opracowanie planu komunikacji kryzysowej w mediach społecznościowych.

Nie mogę także wykluczyć, że jako praktyk PR i osoba z doświadczeniem w obsłudze klientów (o inteligencji i zdrowym rozsądku nie wspomnę) jesteś przekonany, że dasz sobie radę z kryzysem w mediach społecznościowych – bez żadnego planu i przygotowania.

Kłopot polega na tym, że kryzysy w mediach społecznościowych różnią się od tradycyjnych kryzysów, z którymi miałeś do czynienia. W Internecie wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym, informacje są przekazywane błyskawicznie w różnych kierunkach, jest wiele plotek i nieścisłości, poczucie anonimowości wywołuje eskalację różnych emocji – w stresie łatwo o błąd.

Jeśli masz wątpliwości czy warto poświęcić czas, energię i pieniądze na opracowanie planu komunikacji kryzysowej w mediach społecznościowych, przeczytaj 18 pytań, które pomogą Ci ocenić sytuację i potrzeby.

1. Czy monitorujesz obecnie dyskusje o Twojej marce w mediach społecznościowych?

2. Czy potrafisz wychwycić sygnały informujące, że masz do czynienia z potencjalną sytuacją kryzysową?

3. Czy zidentyfikowałeś i oceniłeś wszystkie możliwe zagrożenia związane z komunikacją marketingową online?

4. Czy rozumiesz czym charakteryzuje się kryzys w mediach społecznościowych i jakie niesie zagrożenie dla Twojej marki i organizacji?

5. Gdybyś musiał stawić czoła kryzysowi w mediach społecznościowych w tej chwili, czy wiesz jak się zachować?

6. Czy powtarzające się negatywne komentarze o Twojej marce mogą zniszczyć jej reputację?

7. Czy pracownicy i kadra kierownicza znają specyfikę i zasady komunikacji w mediach społecznościowych oraz reguły obowiązujące w czasie kryzysu?

8. Czy stworzyłeś w mediach społecznościowych grupę lojalnych obrońców i sprzymierzeńców?

9. Czy w sytuacji kryzysowej możesz liczyć na aktywne wsparcie Twoich zwolenników?

10. Czy wiesz czego oczekują od Ciebie w sytuacji kryzysowej Twoi fani, znajomi, klienci i dziennikarze – i czy jesteś w stanie sprostać tym oczekiwaniom?

11. Czy wiesz jak przekształcić kryzys w mediach społecznościowych w pozytywną kampanię PR?

12. Czy pracownicy znają swoje role i zadania w sytuacji kryzysowej?

13. Czy możesz komunikować się ze wszystkimi pracownikami w czasie rzeczywistym i czy masz odpowiednie narzędzia?

14. Czy masz rzecznika prasowego przeszkolonego w komunikacji w mediach społecznościowych, gotowego do pracy w każdej chwili?

15. Czy możesz komunikować się z mediami w czasie rzeczywistym i czy masz odpowiednie narzędzia?

16. Czy wiesz jak odzyskać kontrolę nad kryzysem w mediach społecznościowych?

17. Czy znasz podstawowe reguły komunikacji w sytuacji kryzysowej w mediach społecznościowych?

18. Czy masz aktualny i przećwiczony przez pracowników plan komunikacji w mediach społecznościowych?

Jak poszło? Jeśli odpowiedziałeś przecząco na więcej niż trzy pytania, warto zastanowić się nad opracowaniem właściwego planu kryzysowego, który ochroni firmę i markę przed atakami online.

Co możesz zrobić?

Przed Tobą dwie opcje:

1. Naucz się jak zarządzać komunikacją kryzysową online i jak stworzyć plan kryzysowy. Dużo informacji znajdziesz na tym blogu.

2. Zatrudnij eksperta zarządzania kryzysem online. Poszukaj kogoś kto pomoże Ci przeprowadzić dokładny audyt medialny i opracować elastyczny plan kryzysowy dopasowany do Twoich indywidualnych potrzeb.

Sam oceń, które rozwiązanie lepiej służy Twojej firmie i marce. Pamiętaj jednak, że kryzys może pojawić się w mediach społecznościowych w każdej chwili. Nie daj się zaskoczyć nieprzygotowany i bezbronny – bez planu komunikacji kryzysowej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz