czwartek, 31 marca 2016

Blog i inne kanały komunikacji online

Czym różni się blog od profilu w mediach społecznościowych?

Blog jest najczęściej miejscem przypadkowego spotkania z czytelnikiem.

Profil w mediach społecznościowych to miejsce, gdzie ktoś Cię szukał.

To ważne rozróżnienie pomaga dopasować strategię komunikacji online do potrzeb.

Popatrzmy na Twittera. Na Twitterze ludzie udostępniają Twoje wpisy, zadają pytania i zgłaszają reklamacje dotyczące produktów lub usług. Wolą to robić na Twitterze niż na blogu lub firmowej stronie WWW.

Ruch na blogu pochodzi z wyszukiwarek – ludzie klikają na link w wynikach Google i trafiają na Twój blog. Tak dochodzi do pierwszego kontaktu.

Widać, że interakcje na blogu i profilach społecznościowych dotyczą trochę innych grup ludzi. Podobnie jest z czytelnikami newslettera, gdzie ludzie dobrze Cię znają i szukają – być może – bliższych kontaktów.

Popatrzmy jak wyglądają te trochę różne grupy:

1. Media społecznościowe: ludzie obserwują Twoje wpisy i udostępniają Twoje treści.

2. Blog: część ludzi zna Cię z mediów społecznościowych, część trafia pierwszy raz z wyników Google.

3. Newsletter: ludzie wiedzą kim jesteś, znają Twoją specjalizację, czytają Twoje artykuły i sami podali swój adres e-mail, żeby otrzymywać najnowsze numery newslettera.

Można to też opisać prościej:

1. Media społecznościowe: ludzie, którzy o Tobie słyszeli.

2. Blog: nieznajomi.

3. Newsletter: klienci i znajomi.

Tak, tak! Wiem, że nie jest to idealne rozróżnienie. Część Twoich znajomych na pewno czyta też bloga. Zgoda. Ale po analizie ruchu na blogu zobaczysz, że większości odwiedzających nie znasz. Im starszy blog, tym więcej odwiedzin (nawet 60%) pochodzi z wyszukiwarek.

Każdy kanał komunikacji online jest trochę inny i potrzebuje trochę innych treści. Oto jak ja dopasowuję treści do odpowiedniego medium:

1. Blog

Na blogu publikuję artykuły na tematy, w których się specjalizuję. Na tym blogu piszę o mediach społecznościowych. O relacjach z mediami piszę tutaj. O komunikacji kryzysowej tutaj. O PR tutaj.

Zakładam, że czytelnik spotyka się ze mną na blogu pierwszy raz. Piszę co wiem i – co jeszcze ważniejsze – z czego chcę być znany. To najlepszy kanał do budowania pozycji eksperta, gdyż wszystkie treści trafiają do wyszukiwarek.

2. Media społecznościowe

W mediach społecznościowych rozmawiam z ludźmi na tematy, które mnie najbardziej interesują. Kontakty i rozmowy pomagają budować relacje i dzięki linkom przekierowują ruch na blog.

3. Newsletter

W newsletterze rozmawiam z ludźmi, którzy mi zaufali udostępniając swój adres e-mail. Są wśród nich moi klienci, znajomi i przyjaciele. W newsletterze publikuję najlepsze artykuły i udzielam porad jakich nie można znaleźć w innych miejscach.

Teraz popatrzmy jak zmieniłaby się strategia komunikacji online gdybym nie korzystał z tych kanałów. Na przykład, mam tylko blog, który chcę wykorzystać do zwiększenia sprzedaży. To będzie trudne, bo trafiają na niego w większości nieznajomi, którzy nic o mnie nie wiedzą i nie znają wartości tego, co robię.

1. Blog: Nie znam Ciebie. (Treści: Oto kim jestem.)

2. Media społecznościowe: Słyszałem o Tobie. (Treści: W czym mogę pomóc?)

3. Newsletter: Znam i lubię Ciebie. (Treści: To na pewno Ci się przyda, przyjacielu.)

Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, na najlepsze efekty możesz liczyć w newsletterze i na profilach społecznościowych, bo tam są ludzie, z którymi masz najbliższe relacje. Ale z drugiej strony, robienie interesów tylko ze znajomymi nie wygląda dobrze, prawda? Dlatego daję im najlepsze treści i DBAM, żeby wiedzieli co mogą dla mnie zrobić w zamian.

Nikt nie robi przecież interesów wyłącznie ze znajomymi, prawda?

Jak dopasowujesz to, co piszesz do kanału i grupy, dla której piszesz? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz