niedziela, 31 sierpnia 2014

Chyba najważniejsze pytanie w mediach społecznościowych

Jaki problem chcemy rozwiązać?

To chyba najważniejsze pytanie jakie większość firm pomija przystępując do nowego projektu w mediach społecznościowych.

Jeżeli odpowiesz sobie na to pytanie na samym początku, masz za sobą 80% pracy. Jeśli je pominiesz, zmarnujesz mnóstwo pieniędzy, czasu i energii na działania, które nie przyniosą konkretnych efektów.

Na przykład: coraz częściej mówi się w Twojej firmie o trzech ważnych i pilnych "projektach". Szef chce zmienić witrynę WWW. Jego zastępca chce uruchomić firmowy blog. Kierownik PR chce opracować nową strategię komunikacji w mediach społecznościowych.

Co teraz? Zaczyna się proces uzgadniania szczegółów. Jakie są "dyżurne" pytania?

1. Dlaczego mamy się tym zająć?

2. Ile to będzie kosztować?

3. Kto będzie kierował projektem?

4. Kto to zrobi?

To podręczny zestaw pytań.

1. Dlaczego mamy się tym zająć? Bo przyszedł na to czas. Bo potrzebujemy zmiany. Bo konkurencja zrobiła to samo. Bo musimy poprawić wizerunek.

2. Ile to będzie kosztować? Coś między X a Y złotych.

3. Kto będzie kierował projektem? Wypełnij wolne miejsce ________________

4. Kto to zrobi? Wypełnij wolne miejsce ________________

Uwaga: każda firma dysponuje ograniczonym zasobem środków (pieniędzy, czasu, energii, motywacji, maszyn, talentu, itd.). Jeżeli przeznaczysz wybrany procent środków na projekt A, ograniczasz tym samym szanse realizacji projektów B, C i D.

Jeżeli projekt A jest rzeczywiście najlepszy, nie ma problemu. Ale jeśli jest inaczej, pozostałe projekty (w tym ten najlepszy) nie będą realizowane w pełnym zakresie. Krótko mówiąc: marnujesz potencjał rozwojowy swojej firmy.

Jakie pytanie pomoże wybrać najlepszy projekt? Oto ono: jaki problem chcemy rozwiązać?

1. przykład: nowa witryna WWW.

Potrzebujemy zmienić witrynę WWW.

No dobrze, ale po co? Jaki problem chcemy w ten sposób rozwiązać?

Czy z badań fokusowych wynika, że klienci narzekają na funkcjonalność obecnej strony WWW? Czy rezygnują z zakupów? Konkurencja ją krytykuje? Dziennikarze piszą o jej wadach?

Przed decyzją odpowiedz sobie: czy nowa witryna WWW rozwiąże realny problem opisywany przez klientów i media?

Jeśli tak i możesz dokładnie zdefiniować ten problem, zrób kolejny krok.

Jakie problemy ma rozwiązać nowa witryna WWW?

Jeżeli nowa strona WWW nie rozwiąże tych problemów, zastanów się jakie inne działania warto podjąć, na przykład poprawa obsługi klientów, zmiana opakowania, lepszy serwis gwarancyjny, itd.

2. przykład: firmowy blog.

Potrzebujemy założyć firmowy blog.

Naprawdę? Po co? Jaki problem mamy rozwiązać?

Jeżeli chcemy wykreować szefa firmy na branżowego lidera opinii, poprawić komunikację z dziennikarzami i klientami, stworzyć niezależne od mediów narzędzie komunikacji w sytuacji kryzysowej, to nie ma sprawy.

Warto jednak przy okazji zbadać co branża mówi o Twoim szefie, jak często chce pisać, czy ma na to czas, jakie funkcje powinien mieć blog, czy będzie otwarty na komentarze, czy podobne blogi prowadzi konkurencja, o czym pisze, jak to wpływa na jej wizerunek, czy jest inny sposób osiągnięcia tego samego celu.

Jakie problemy ma rozwiązać nowy blog?

Jeżeli odpowiedź brzmi: "Szef będzie tylko formalnie prowadził blog, bo nie ma na to czasu, a teksty będzie pisał wynajęty dziennikarz.", lepiej zrezygnować z tego pomysłu.

3. przykład: nowa strategia komunikacji w mediach społecznościowych.

Musimy mieć nową strategię w mediach społecznościowych.

Doprawdy? Po co? Jaki problem próbujemy rozwiązać?

Jeżeli konkluzja brzmi: "Nie możemy rozwijać bez niej interesów", jest dobrze. Ale sięgnij w analizie głębiej:

1. 53% naszych klientów woli kontaktować się z nami na Facebooku i Twitterze niż przez telefon. Na profilach w mediach społecznościowych możemy obsługiwać trzy razy więcej klientów niż przez telefon – więc w sumie dzięki tej inwestycji zaoszczędzimy pieniądze.

2. Po wpisaniu w Google ważnych dla nas haseł kluczowych nasza firmowa strona WW nie pojawia się na pierwszej stronie wyników. Gdybyśmy mieli blog i profile w mediach społecznościowych, moglibyśmy podwoić liczbę odwiedzin naszej strony WWW i poprawić pozycję w wyszukiwarkach online.

3. Wydajemy rocznie ponad 100,000 złotych rocznie na zewnętrzne badania marketingowe. Gdybyśmy zatrudnili na stałe dwie osoby, moglibyśmy to robić sami korzystając z serwisów monitoringu mediów cyfrowych.

4. Dział PR nie jest w stanie monitorować skutecznie tego, co mówi się o naszej marce online i reagować na sytuacje kryzysowe. Rocznie kosztuje nas to X złotych. Traci na tym też wizerunek marki.

5. 36% nowych klientów rezygnuje z naszych usług w pierwszym roku. Dzięki serwisom społecznościowym zwiększymy zaangażowanie klientów, dowiemy się dlaczego rezygnują ze współpracy i zmienimy ten trend. Potencjalne dodatkowe zyski: Y złotych rocznie.

Problemy i rozwiązania

Wszystkie powyższe uwagi rozwiązują jeden lub więcej problemów:

1. Za mało zapytań o produkty i/lub usługi? Dzięki komunikacji w mediach społecznościowych zdobędziemy nowych klientów.

2. Za mało nowych klientów? Więcej zapytań zwiększy liczbę nowych klientów.

3. Za krótki czas współpracy z klientami? Dzięki komunikacji w mediach społecznościowych przybędzie powracających klientów.

4. Planowane cięcia budżetowe na marketing? Ograniczymy koszty bez pogorszenia wyników.

6. Zamrożenie budżetu? Osiągniemy lepsze wyniki przy tych samym nakładach finansowych.

7. Niedostatek czasu na rozmowy z klientami? Klienci mogą rozmawiać z nami o dowolnej porze.

Bez pytania "jaki problem chcemy rozwiązać dzięki nowej strategii komunikacji w mediach społecznościowych" trudno produkować treści i prowadzić działania, które spotkają się z pozytywnym przyjęciem online.

Cel i efekt

Kiedy przystępujesz do pracy nad nowym projektem zawsze pamiętaj o odpowiedzi na pytanie: jaki mi przyświeca cel?

1. Nowy produkt? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

2. Nowa usługa? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

3. Nowe opakowanie? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

4. Nowe logo? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

5. Nowa kampania społeczna? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

6. Nowa akcja charytatywna? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

7. Nowa strona na Facebooku? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

8. Nowy blog? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

9. Nowy pracownik? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

10. Nowa aplikacja? Jaki problem chcę/muszę rozwiązać?

Wiem, że sam fakt zadania tego pytania może wprawić w konsternację kilka ważnych osób (więc zrób to taktownie), ale od pytania ważniejsza jest odpowiedź. Bez niej zmarnujesz mnóstwo środków i szansę na prawdziwy sukces.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz