niedziela, 21 grudnia 2014

Jak zbudować mocną osobistą markę online

Co robisz kiedy spotykasz kogoś pierwszy raz na szkoleniu, konferencji lub prezentacji?

Wpisujesz w Google imię i nazwisko tej osoby. Zgadłem?

Sprawdzasz jej profil na LinkedIn, odwiedzasz firmową stronę WWW i czytasz co pisze na swoim blogu. Być może także rzucasz okiem na jej wpisy na Facebooku i Twitterze.

W prosty sposób i prawie za darmo (dostęp do Internetu jednak kosztuje) możesz zebrać wiele danych. Dzięki tym informacjom zbudujesz sobie wizerunek tej osoby – pozytywny, negatywny lub nijaki.

Kim jesteś online

Twój profil online (czyli to, co można przeczytać o Tobie i zobaczyć w Internecie) pokazuje kim jesteś i co robi Twoja firma. Te informacje wpływają na decyzje nowych klientów, partnerów biznesowych i przyszłych pracowników.

Jeżeli chcesz być postrzegany jako wiarygodny lider opinii i wpływowy ekspert branżowy, musisz zadbać o mocną markę osobistą online.

W budowaniu swojego profilu zawodowego w Internecie dobrze jest pamiętać o czterech sprawach:

1. Osobista marka

Mocną markę wyróżnia spójny przekaz. Kluczem do zbudowania wiarygodnego i przekonującego profilu jest prowadzenie spójnej komunikacji na wszystkich Twoich platformach.

Każdy jest inny i każdy ma w sobie coś wyjątkowego. Zastanów się co jest Twoim największym atutem, jak chcesz być rozpoznawany i za co szanowany.

Pamiętaj o elemencie emocji. Ludzie w zawieraniu znajomości i podczas zakupów kierują się emocjami – także ci, którzy się do tego nie przyznają.

2. Właściwe platformy online

Nikt nie ma czasu na regularną aktywność we wszystkich mediach społecznościowych. Wybór mediów zależy od tego z jakich mediów korzystają Twoi klienci i ich ulubionego sposobu otrzymywania informacji. Na początek najlepiej wybrać dwa lub trzy serwisy – kolejne można dodawać zgodnie z potrzebami.

Na przykład wielu ekspertów wykorzystuje LinkedIn do nawiązania i podtrzymania kontaktów biznesowych oraz budowania własnej sieci zawodowych znajomości. Warto jednak zadać sobie pytanie: szukam na LinkedIn nowych klientów czy chcę zmienić pracodawcę? Od odpowiedzi zależy jak wykorzystasz ten serwis.

3. Kontakty z liderami w mediach społecznościowych

Jeśli już wiesz jak chcesz być postrzegany online, wybrałeś optymalne kanały komunikacji, zaprosiłeś do grona znajomych wszystkich członków rodziny, przyjaciół i współpracowników, czas na następny krok.

Pomyśl jak wykorzystać wybrane kanały komunikacji do stworzenia sieci kontaktów. Na konferencji nie stoisz w kącie i nie czekasz aż ktoś do Ciebie podejdzie, prawda? Sam podchodzisz do ludzi, rozpoczynasz rozmowę, dzielisz się informacjami i opiniami i starasz się zrobić dobre i trwałe wrażenie. To samo dotyczy komunikacji online.

Szukaj kontaktów z ludźmi, którzy mają popularne profile w mediach społecznościowych. Udostępniaj na swoim profilu ich wpisy, komentuj i od czasu do czasu wyślij prywatną wiadomość. W ten sposób nawiązujesz nowe kontakty i zwiększasz swoją rozpoznawalność online.

4. Dzielenie się wartościową wiedzą

Najważniejszym składnikiem budowania osobistej marki online jest dzielenie się wartościową wiedzą – własną i innych użytkowników.

Media społecznościowe nie sprawdzają się jako narzędzie sprzedaży. Są za to znakomite w nawiązywaniu nowych znajomości i budowaniu relacji. Jakość tych relacji zależy od wartości publikowanych informacji. Im ciekawsze są to informacje, tym większy wpływ na odbiorców. Tak buduje się autorytet eksperta.

Na przykład, jeżeli chcesz być postrzegany jako ekspert komunikacji kryzysowej online, dziel się najnowszymi informacjami na ten temat, publikuj teksty na swoim blogu, prowadź analizy trendów, rób badania i dziel się wynikami.

Konkluzja

Autentyczny, spójny i wyraźny profil w mediach społecznościowych pomaga wykreować markę wiarygodnego eksperta. Zaplanowane i przemyślane dzielenie się wiedzą w wybranych serwisach buduje profil, który przyciąga nowych klientów i sprzyja nawiązywaniu kontaktów biznesowych.

Jak budujesz swoją osobistą markę online? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz