Opowiadanie klientom o korzyściach z komunikacji w mediach społecznościowych często przypomina lekcję fizyki.
Pamiętasz trzy zasady ruchu Newtona?
Zasada: 1. bezwładności, 2. dynamiki, 3. akcji i reakcji.
Bezwładność ciał to zdolność ciał do przeciwstawiania się wszelkim zmianom ruchu. Im większa masa, tym większa bezwładność.
Bezwładność organizacji to zdolność organizacji do przeciwstawiania się wszelkim zmianom ruchu, także zmianom w komunikacji. Im większa organizacja, tym większa energia potrzebna jest do wprawienia jej w ruch lub dokonania zmiany.
Kiedy rozmawiam z klientami często korzystam z analogii, bo pomagają wyjaśniać nieznane, skomplikowane i dynamiczne zjawiska przez odwołanie się do czegoś, co znają i rozumieją.
Analogia to – w odróżnieniu do porównania – podobieństwo złożone. Polega na wskazaniu pewnych cech przedmiotu (rzeczy, osoby, pojęcia itp.) podobnych do innego przedmiotu. Analogiczny nie znaczy "identyczny", ale "mający podobne cechy".
Oto moje ulubione analogie opisujące media społecznościowe:
1. Media społecznościowe są jak żeglowanie.
Nie masz wpływu na kierunek wiatru, ale od Ciebie zależy jaki kurs wybierzesz i jak ustawisz żagle. Najszybsza droga do portu rzadko jest drogą najkrótszą.
2. Media społecznościowe są jak wędkarstwo muchowe.
Idź tam gdzie jest Twoja grupa docelowa (tam gdzie są ryby). Nie możesz ich kontrolować – możesz tylko dobrze zarzucać wędkę. Zawsze w czasie wędkowania trochę się zamoczysz.
3. Media społecznościowe są jak symfonia.
Na koncercie symfonicznym wszystkie instrumenty muszą być doskonale zestrojone. Wszystkie platformy komunikacji (firmowa witryna WWW, blog, fan page i profile w mediach społecznościowych) muszą współpracować (współgrać), żeby osiągnąć cele.
4. Media społecznościowe są jak nieformalne przyjęcie.
Chodzi o to, żeby porozmawiać i poznać nowych ludzi. To nie konkurs piękności czy krasomówstwa – pielęgnuj stare wartościowe kontakty i szukaj nowych.
5. Media społecznościowe są jak pokaz ogni sztucznych.
Zrób coś co przez chwilę skupi uwagę grupy ludzi – nie pozwól im się rozejść bez słowa, wykorzystaj zainteresowanie i zachęć do wymiany opinii.
6. Media społecznościowe są jak przestawienie kabaretowe.
Jeśli zależy Ci na dobrym kontakcie z publicznością, musisz wiedzieć o czym myślą. Jeżeli ludzie nie śmieją się razem z Tobą, to znak, że się nie rozumiecie.
7. Media społecznościowe są jak ambasady.
Twoje różne platformy komunikacji online powinny działać jak placówki dyplomatyczne rodzimego kraju (Twojej firmy) kierując ruch do głównej siedziby.
8. Media społecznościowe są jak flirtowanie.
Zbadaj rynek. Poszukaj kogoś wyjątkowego. Przedstaw się. Pokaż się z najlepszej strony. Podrocz się trochę. Nie całuj się na pierwszej randce. Poczekaj na pierwszego "lajka". Sprawdź czy masz dobry numer telefonu. Umów się na następne spotkanie.
Opisane analogie nie tłumaczą w pełni jak działają media społecznościowe. Są jednak dobrym punktem odniesienia do rozpoczęcia rozmowy na ten temat.
Media społecznościowe są jak __________, bo __________.
Jaka jest Twoja własna ulubiona analogia? Napisz o tym w komentarzu.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
piątek, 16 marca 2012
Analogie opisujące media społecznościowe
Kategorie:
analogia,
komunikacja,
social media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz