sobota, 21 grudnia 2013

Ile możesz o sobie powiedzieć w mediach społecznościowych

Co słychać? O czym teraz myślisz? Co ciekawego porabiałeś?

Każdy użytkownik Facebooka zna te pytania.

Kiedy portal społecznościowy zachęca do prywatnych zwierzeń, warto się zastanowić gdzie przebiega granicą pomiędzy prywatnością "publiczną" a sferą, do której dopuszczamy tylko najbardziej zaufane osoby.

Jakimi informacjami możemy dzielić się na Facebooku, a które mamy zachować tylko dla siebie?

To, co piszemy na firmowych profilach w mediach społecznościowych powinno być ciekawe dla konsumentów, ale nie dla naszych znajomych.

Oto 10 przykładowych tematów, które pokazują granicę pomiędzy tym, co można publikować, a co pachnie niezdrowym ekshibicjonizmem.

1. Urodziny

Jeżeli współpracownik zorganizował w biurze przyjęcie urodzinowe, opublikuj kilka zdjęć roześmianych osób. Nie ujawniaj dat urodzin swoich pracowników i innych prywatnych danych.

Nie radzę umieszczać zdjęć ze swoich urodzin. To trochę zbyt egocentryczne kiedy szef firmy zabiega o uwagę z takiej okazji.

2. Zwierzęta domowe

Przygarnąłeś psa ze schroniska? Czy pracownicy mogą raz w miesiącu przyjść do pracy ze swoim pupilem? Ludzie uwielbiają zdjęcia ze zwierzętami.

Szukaj pretekstów do publikacji takich zdjęć, ale bez przesady – nie rób tego codziennie.

3. Rodzina

Nigdy nie publikuję zdjęć moich najbliższych na firmowym profilu, ale to zawsze indywidualna decyzja. Niektórzy udostępniają rodzinne zdjęcia i nagrania video z wakacji lub członków rodziny w pracy.

Nie publikuj zdjęć pracowników i rodzin bez ich wyraźnej zgody.

4. Zdrowie

Jeśli jesteś przeziębiony lub trochę niedysponowany, nic złego w podzieleniu się tą wiadomością online. Ludzie zrozumieją dlaczego to nie jest Twój najlepszy dzień. Ale nie traktuj tego jako pretekstu do ucieczki od obowiązków. Nie grymaś też z tego powodu przez cały dzień.

Nigdy nie ujawniaj informacji o stanie zdrowia, którymi nie podzieliłbyś się z obcą osobą. Wszystko co piszesz jest lub może być ogólnie dostępne. Świat nie musi wiedzieć o czym rozmawiasz ze swoim lekarzem.

5. Uczucia

Czy dzisiaj jest za oknem wspaniały, słoneczny dzień i nie możesz się doczekać spaceru w parku?

Super! Zrób i umieść zdjęcie ze spaceru. Takie zdjęcia zachęcają do pozytywnych komentarzy i pokazują, że potrafisz cieszyć się życiem.

Jesteś smutny? Wkurzył Cię klient? To przykre, ale nie pisz o tym na oficjalnym profilu. Możesz to zrobić na profilu prywatnym – jeśli taki masz. Nikt nie lubi słuchać narzekań, nawet tych uzasadnionych.

7. Żarty

Z zasady odradzam publikację żartów. Dlaczego? Zawsze znajdzie się jedna osoba, która poczuje się urażona.

Co innego zabawne memy. Powstają spontanicznie, są aktualne i zaskakują skojarzeniami. Jeżeli nie są grubiańskie, możesz je od czasu do czasu udostępniać.

8. Hobby

Ludzie chcą wiedzieć jak spędzasz czas poza pracą. Majsterkujesz, pieczesz ciasta, łowisz ryby czy grasz na gitarze?

Publikuj zdjęcia i video pokazujące Twoje najnowsze osiągnięcia.

9. Codzienne czynności

Jeśli zrobiłeś lub doświadczyłeś coś niezwykłego, podziel się tym na swoim profilu. Jeżeli na przykład jedziesz na spotkanie z nowym klientem, pokaż na zdjęciach trasę podróży.

Unikaj zdjęć pokazujących co robisz każdego dnia. Nie chcę codziennie oglądać Twojego samochodu, kubka do kawy czy komputera.

10. Seks, religia i polityka

Jeżeli Twój oficjalny profil nie jest związany z żadnym z tych trzech tematów, radzę ich unikać – i dobrze radzę. Może z jednym wyjątkiem. Jeżeli w polityce wydarzyło się coś specjalnego – coś o czym wszyscy mówią, na przykład w czasie kampanii wyborczej, możesz rozważyć publikację aktualnego i dobrze przemyślanego komentarza.

Nie ryzykuj utraty klientów tylko dlatego, że jakiś polityk zrobił coś głupiego.

Konkluzja

W mediach społecznościowych nie ma poprawek lub wykreślonych zdań. Wszystko co opublikujesz zostaje tam na zawsze. Nawet jeśli to szybko usuniesz, nie wiesz czy ktoś wcześniej tego nie skopiował. Ludzie to widzieli i nie możesz tego wymazać z ich pamięci.

Jeśli masz wątpliwości, nie publikuj prywatnych treści, które mogą Ci zaszkodzić.

Znasz osoby, które przekazują na swoich firmowych profilach w mediach społecznościowych zbyt dużo osobistych informacji? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz