niedziela, 12 czerwca 2016

Pamiętaj o medium w mediach społecznościowych

Medium jest przekazem także w mediach społecznościowych.

Marshall McLuhan mówiąc, że medium jest przekazem, chciał zwrócić uwagę na to, że medium (radio, telewizja, blog, strona WWW, Twitter) wpływa na formułowanie i odbiór przekazu. Trzeba analizować nie tylko treść komunikatu, ale także medium, które go przekazuje.

Komunikacja w globalnej wiosce przywraca utracone więzi między ludźmi żyjącymi daleko od siebie. Dzięki smartfonom i Internetowi można kontaktować się ze znajomymi z każdego miejsca – nie tylko w domu.

Nowe media decentralizują przepływ informacji, budują wirtualną społeczność, znoszą granice i utrudniają cenzurę – nawet najbardziej wpływowi liderzy polityczni nie mogą skutecznie kontrolować tego, co mówią obywatele. Z drugiej strony, media społecznościowe zmniejszają potrzebę bezpośrednich kontaktów i rolę uczuć w relacjach między ludźmi oraz mogą zwiększać poczucie izolacji.

Wpływ mediów

Media rozumiane jako rozwinięcie i wzmocnienie naszych zmysłów mają na nas większy wpływ niż się wydaje. Każde nowe ważne medium zmienia nas indywidualnie i społecznie.

Telefon komórkowy wzmocnił potrzebę rozmawiania. Doprowadził do usunięcia z ulic budek telefonicznych. Ludzie zaczęli znowu głośno rozmawiać w miejscach publicznych. Dla niektórych telefony komórkowe stały się nieznośną smyczą, bo wydłużyły godziny kontaktu z przełożonymi i współpracownikami.

Samochód wydłużył dystans jaki możemy pokonać jednego dnia. Telewizja przeniosła w miejsca, których nigdy byśmy w życiu nie widzieli. Twitter i Facebook umożliwiły kontakty i rozmowy z największymi firmami i najważniejszymi ludźmi na świecie.

Masowa motoryzacja dała wolność podróży, ale z drugiej strony zniechęciła do pieszych wypraw. Telewizja pokazała najpiękniejsze miejsca, ale też największe tragedie. Media społecznościowe poszerzyły kręgi naszych znajomych, ale wyhodowały również tabuny bezwzględnych trolli.

Media społecznościowe na żywo

Korzystanie z mediów dobrze ilustruje mecz piłkarski. Pokazuje go na żywo telewizja, transmituje radio i rozmawia się o nim na Twitterze i Facebooku. Wyobraź sobie także relację z tego meczu na tym blogu – sekunda po sekundzie, minuta po minucie.

Najważniejsze informacje o tym, co się dzieje na boisku będą te same, ale każde medium ma swoje plusy i minusy, każde angażuje inaczej i każde inaczej oddziałuje na zmysły. Tak jest właśnie z mediami społecznościowymi.

Ludzie używają nowych mediów, żeby uzupełnić – a nie wymienić – stare media. To czy z czasem dojdzie wymiany zależy od tego jak nowe medium się rozwinie i jaką zdobędzie popularność.

Trzeba pamiętać, że interaktywność oferowana w nowych mediach zwiększa ryzyko manipulacji. Media społecznościowe nie tylko przekazują najnowsze informacje, ale także systematycznie zbierają dane o ich użytkownikach.

Medium niesie przekaz

Praktycy PR korzystają z różnych mediów, bo wiedzą, że odbiorcy zareagują różnie na ten sam przekaz w zależności od medium. Inaczej zareagują na tę samą informację przekazaną przez radio lub telewizję, inaczej na billboard lub ulotkę, inaczej na komunikat na firmowej stronie WWW lub Twitterze.

1. Twitter

Na Twitterze mamy do dyspozycji tylko 140 znaków. Twitter wymusza zwięzłość i skraca dystans – można rozmawiać z każdym kto ma czas i ochotę. Czytelnik otrzymuje krótki komunikat i jeśli chce wiedzieć więcej, klika załączony link. Twitter jest medium dla ludzi w biegu mających coś pilnego do powiedzenia.

2. Facebook

Na Facebooku rozmawia się o wszystkim. Wypowiedzi są dłuższe. Jest więcej zdjęć i materiałów video. Ale także tutaj docenia się umiejętność zwięzłej i błyskotliwej wypowiedzi. Popularność prywatnego profilu lub firmowej strony zależy od umiejętności zaangażowania i prowadzenia ciekawej konwersacji. Facebook jest medium dla duszy towarzystwa.

3. LinkedIn

LinkedIn wykorzystywany jest głównie do celów biznesowych. To nie jest medium do promocji przyjęcia urodzinowego. Korzystają z niego eksperci dzielący się swoją wiedzą i ludzie szukający lepszej pracy. Idealny serwis do publikacji fachowych analiz, raportów i studiów przypadku. LinkedIn jest medium dla profesjonalistów.

4. Strony WWW

Firmowe strony WWW służą do promocji produktów i usług zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami konsumentów. Teksty, zdjęcia, grafiki i nagrania video mówią o tym, co firma robi i dlaczego jest to ważne dla klientów. Na stronie WWW publikuje się materiały o dowolnej długości (inaczej niż na Twitterze) reprezentujące różny poziom profesjonalizmu. Strona WWW jest medium dla klientów i konsumentów.

Konkluzja

To, że medium jest przekazem w mediach społecznościowych znaczy, że samo medium wpływa na to jak odbierany jest przekaz. Informacja opublikowana na Twitterze lub LinkedIn będzie inaczej odebrana niż ta sama informacja przekazana na stronie WWW lub firmowym blogu. Dlatego w komunikacji online trzeba zwracać uwagę nie tylko na to, co się chce powiedzieć, ale także wybrać odpowiednie medium.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz