W Internecie są setki narzędzi do monitoringu treści online.
Jedne są płatne, inne darmowe, jedne są stare, inne nowe, jedne służą do obsługi tylko jednego serwisu społecznościowego, inne obsługują więcej mediów.
Które narzędzie wybrać, żeby maksymalnie ułatwić sobie pracę i zebrać pożyteczne dane?
Wszystko zaczyna się od właściwych pytań – bez odpowiedzi na te pytania trudno podjąć optymalną decyzję.
Oto podstawowe kwestie do rozważenia przed wyborem najlepszego narzędzia do monitoringu online:
1. Do czego potrzebujesz tego narzędzia?
Rozumiem, że szukasz najlepszego narzędzia. Ale jakich potrzebujesz danych i jak je chcesz wykorzystać? Chodzi o informacje pomagające znaleźć klientów rozmawiających o Twojej marce czy wychwytujące skargi i reklamacje, które mogą zaszkodzić Twojej reputacji? Chcesz śledzić informacje o konkurencji? Potrzebujesz najnowszych danych o swojej branży?
Odpowiedzi pomogą zawęzić listę narzędzi do tych, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom.
2. Jakie masz wymagania wobec tego narzędzia?
Każdy potrzebuje narzędzia do wykonania konkretnej czynności. Młotek służy do wbijania gwoździ, śrubokręt do wkręcania śrub, kombinerki do manipulowania uchwyconym przedmiotem.
Jeżeli pracujesz w zespole, dobrze mieć narzędzie, którego może używać więcej osób. Jeśli działasz sam, nie ma takiej potrzeby. Jeżeli pracujesz dla dużej marki, przyda się narzędzie oferujące nielimitowane wyszukiwania online. Jeśli masz małą firmę, wystarczy skupić się na najważniejszych hasłach.
Oto co warto wziąć pod uwagę:
1. Ile osób będzie używało tego narzędzia?
2. Ile wyszukiwań będziesz robił dziennie, tygodniowe lub miesięcznie?
3. Jak często będziesz raportował wyniki?
4. W jakim formacie będą raporty?
5. Jak często masz być informowany o nowych wzmiankach? Raz w tygodniu? Codziennie? W czasie rzeczywistym?
6. Z jakich filtrów możesz korzystać zawężając wyniki wyszukiwań?
7. Jakiego rodzaju informacje zamierzasz zbierać?
Większość decyzji podejmiesz po analizie funkcji monitoringu i prezentacji wyników wyszukiwań. Niektóre narzędzia są bardziej skuteczne w monitoringu kluczowych haseł, ale pomijają tak istotne elementy jak linki lub monitoring sentymentu (identyfikacja emocji wypowiedzi). Inne oceniają sentyment, ale nie podają szczegółowych danych demograficznych.
Ocena silnych i słabych stron poszczególnych narzędzi pod kątem potrzeb pomaga podjąć racjonalne decyzje.
Oto co warto wziąć pod uwagę:
1. Ile haseł kluczowych chcesz monitorować?
2. Czy możesz filtrować wyniki pod kątem danych demograficznych?
3. Co z lokalizacją? Czy masz w wynikach informacje o województwie, mieście, kodzie pocztowym?
4. Czy narzędzie skutecznie wychwytuje nowe linki?
5. Czy narzędzie automatycznie monitoruje sentyment? Jeśli tak, jak dokładnie działa ta funkcja?
6. Czy jest możliwość ręcznej zmiany sentymentu w wynikach?
7. Czy narzędzie ocenia wzmianki pod kątem wartości źródła?
8. Czy możesz filtrować wyniki pod kątem rodzaju źródła, adresu URL lub indywidualnych profili?
9. Czy możesz ręcznie dodać do monitoringu nowe źródła, adresy URL lub profile?
10. Co zrobisz z zebranymi danymi?
Po zgromadzeniu danych czas na decyzję o sposobie ich wykorzystania. Czy potrzebujesz narzędzia do interpretacji danych czy tylko ich zebrania? Czy prześlesz surowe dane do analizy w innym programie lub serwisie? Czy chcesz atrakcyjnie zaprezentować dane klientowi i zwiększyć sprzedaż?
To wszystko trzeba wziąć pod uwagę przed końcową decyzją. Zbieranie danych nie ma sensu bez analizy prowadzącej do pożytecznych wniosków.
Pozostałe kryteria?
Po analizie informacji dotyczących samego narzędzia trzeba jeszcze zwrócić uwagę na inne kryteria wyboru. Na przykład:
1. Jaka jest reputacja firmy, która wyprodukowała to narzędzie? Jak działa pomoc techniczna? Co o tej firmie można przeczytać w Internecie?
2. Czy firma oferuje bezpłatny instruktaż jak korzystać z tego narzędzia?
3. Czy panel użytkownika jest prosty i zrozumiały?
4. Jaki masz budżet i czy narzędzie nie jest za drogie w porównaniu do innych o podobnym standardzie?
5. Jaka jest polityka ochrony danych zbieranych przez firmę – właściciela tego narzędzia?
Po analizie wszystkich za i przeciw wybierz narzędzie, które najlepiej zaspokoi Twoje potrzeby dotyczące monitoringu treści online.
Dwie porady na koniec:
1. Wiele narzędzi oferuje wersję demonstracyjną lub okres próbny. Warto z nich skorzystać przed zakupem pełnej usługi.
2. Nie wybieraj najtańszej opcji. Warto wybrać trochę droższe narzędzie, które w pełni zaspokoi wszystkie potrzeby i dostarczy danych, które można wykorzystać do zwiększenia zysków.
Jak do tej pory wybierałeś narzędzia do monitoringu treści online? Jakie narzędzia dzięki temu wybrałeś? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz