Jeśli znasz w Internecie co najmniej pięć osób, jedna z nich prawdopodobnie nazywa siebie ekspertem mediów społecznościowych. Jak sprawdzić czy tak jest naprawdę? Najprościej zadać serię celnych pytań.
W pierwszej części podałem 10 pytań do eksperta mediów społecznościowych – dziś druga porcja pytań sprawdzających jego kompetencje.
1. Gdzie mogę Cię znaleźć w Internecie?
Szukasz kontaktu z praktykiem, nie teoretykiem. Postaw na człowieka, którego "widać i słychać" w Internecie.
Odwiedź jego profile na Twitterze i Facebooku. Czy zachęcają do kontaktów?
Czy ekspert ma fan page? Czy widać interakcje z internautami czy ekspert rozmawia sam ze sobą? Jest na Twitterze? Ilu ma znajomych? Jak często tweetuje? Czy widać w strumieniu symbole @ i RT? Powinny być.
2. Jak wygląda – według Ciebie – kampania w mediach społecznościowych?
"Lajkowanie Twojej strony na Facebooku przez serwery proxy z 29 komputerów." Uciekaj gdzie pieprz rośnie. Lotna brygada Facebooka nie zapuka do Twoich drzwi o 6:00 rano, ale po wykryciu takiej "akcji" możesz najeść się wstydu jak nigdy.
"Opracowanie sugestywnych przekazów, kontaktowanie się z użytkownikami oraz zachęcanie i mobilizowanie ich do przekazywania informacji innym użytkownikom online." Brzmi dobrze – bądźcie w kontakcie.
"Mam znakomitą aplikację, która zlinkuje Twoją witrynę z 15 tysiącami list dyskusyjnych i 10 tysiącami blogów." Nie było rozmowy – wyrzuć taką ofertę do kosza. Nie pokazuj się z tym "ekspertem" w miejscach publicznych.
3. W jakich serwisach społecznościowych się specjalizujesz? Dlaczego te serwisy pasują do mojej firmy?
Nie każda sieć społecznościowa pasuje do każdej branży. Zapytaj kogoś z branży farmaceutycznej, czy wyobrażają sobie marketing lekarstw na Twitterze.
Większość firm wykorzystuje wszystkie dostępne narzędzia komunikacji online, ale ekspert powinien ostrzegać przed ewentualnymi niebezpieczeństwami.
4. Jakiego wskaźnika rentowności (ROI) mogę się spodziewać?
Podchwytliwe pytanie. Ekspert nie może od ręki udzielić dokładnej odpowiedzi. Każdy kto postępuje inaczej obiecuje gruszki na wierzbie.
Oczywiście, ja też wolałbym obiecać wzrost sprzedaży o 25%, ale nie mogę. Chciałbym zapowiedzieć dynamiczny rozwój firmy, ale nie mogę. Jest zbyt dużo niezależnych zmiennych, żeby podać dokładną liczbę.
Ekspert nie jest wróżką – nie potrafi przewidzieć przyszłości, ale wie jak zmierzyć rezultat.
5. Jaki wskaźnik rentowności osiągnąłeś w poprzednich projektach?
Wiem, że czekasz na dużą liczbę, ale ważniejsze jest to czy w ogóle usłyszysz jakieś liczby. Doświadczony ekspert mediów społecznościowych monitoruje i dokumentuje efekty swojej pracy.
6. Jak monitorujesz to, co ludzie mówią o Tobie online?
Jeśli ekspert mówi tylko o blogach, masz przed sobą pozera.
7. Jak media społecznościowe wpływają na SEO?
"Nie mają żadnego wpływu." Daj mu za karę kuksańca i powiedz, że to ode mnie.
"Budują sieć kontaktów (linków)." To tylko połowa odpowiedzi.
"Budują i rozwijają relacje, które prowadzą do stworzenia sieci kontaktów (linków)." Podpisz z nim umowę.
8. Jaki największy błąd popełniają firmy w mediach społecznościowych?
Intencją tego pytania jest sprawdzenie czy ekspert obserwuje, co dzieje się na rynku. Dobry ekspert poda przykłady nietrafionych kampanii online i podzieli się uwagami co można było zrobić lepiej.
9. Jakie błędy popełniłeś w mediach społecznościowych? Czego się nauczyłeś?
Słowa ekspert i eksperyment pochodzą od łacińskich wyrazów: test, próba, ryzyko. Ciekawe, prawda?
Dlaczego piloci ćwiczą na symulatorach? Żeby zdobyć doświadczenie bez rozbijania samolotu – uczą się co robić i czego unikać.
Gdyby eksperci nie popełniali błędów, nie testowali nowych rozwiązań, nie ryzykowali porażki, niczego by się nie nauczyli. Gdyby niczego się nie nauczyli, czy mogliby zostać ekspertami?
10. Którzy eksperci mediów społecznościowych są dla Ciebie inspiracją?
Prawdziwy fachowiec chętnie porozmawia o innych ekspertach, których lubi, ceni i od których się uczy – nauki nigdy za dużo.
Seth Godin. David Meerman Scott. Chris Brogan. Czy zna te nazwiska? Ann Handley? Jeff Jarvis? Chris Anderson?
Czyta Mashable? To rewelacyjne źródło informacji o mediach społecznościowych – nie wszyscy eksperci przyznają się, że tam często myszkują :-)
11. Jak często piszesz online?
"Nienawidzę pisania." ??? Może się przesłyszałeś...
"Próbuję coś pisać, ale nie mam na to czasu." ??? Przestań udawać, że nie słyszałeś.
"Codziennie." Bingo. Masz zwycięzcę!
Konkluzja
Większość internetowych pozerów nie odpowie dobrze na te pytania. Prawdziwy ekspert mediów społecznościowych wykaże się nie tylko znajomością narzędzi komunikacji online, ale także umiejętnością wyszukania odpowiednich grup docelowych i zbudowania przekazów, które do nich przemówią.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
sobota, 25 lutego 2012
21 pytań do eksperta mediów społecznościowych – część 2/2
Kategorie:
ekspert,
online,
social media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz