Media społecznościowe... Co to takiego, panie ekspercie?
Kolekcja stron WWW, które ułatwiają ludziom znaleźć w Internecie wszystko co najlepsze? Długa ręka pop kultury, dzięki której można nawiązywać znajomości, dyskutować i komentować bez cenzury to, co się dzieje? Idealne miejsce spotkań podobnie myślących ludzi, aby dzielić się wartościowymi – ich zdaniem – informacjami?
Nie ma jednej odpowiedzi. Nawet Wikipedia podaje kilka definicji mediów społecznościowych.
Media społecznościowe – wiesz, że musisz się za to zabrać. Czytasz o tym, rozmawiasz z przyjaciółmi i jak każdy laik wpisujesz w Google "ekspert+mediów+społecznościowych" i gotowe.
Strona WWW eksperta wygląda nieciekawie, ale to ekspert, więc się zna. Wysyłasz e-mail, bo telefonu nie ma i czekasz.
Ekspert odpisuje szybko i robi na Tobie piorunujące wrażenie – widać, że wie o czym mówi. Na pewno?
Wiesz o co pytać?
Oto 21 pytań do eksperta mediów społecznościowych:
1. Jak rozumiesz termin: media społecznościowe?
"Blogi, Twitter i reszta." Ekspert czy student? Zimno.
"Wszystkie konwersacje jakie prowadzą ludzie i firmy w Internecie." Ciepło.
"Modne wyrażenie opisujące nową formę mediów masowych." Mnie się podoba. Gorąco!
Public relations to nie tylko informacje prasowe, listy kontaktów medialnych i wystąpienia publiczne. Media społecznościowe to nie lista narzędzi.
Możesz wierzyć lub nie, ale media społecznościowe nie zaczęły się od Facebooka, Twittera i YouTube. Ekspert powinien zacząć od rzeczy najważniejszych – od czasu do czasu może też podać przykład konkretnego narzędzia.
2. Czy masz własną stronę WWW lub blog?
Jeśli ekspert zaprzeczy, jeszcze go nie przekreślaj. Zapytaj: "Rozumiem, że korzystasz z Posterous lub Tumblr?" Jeśli widzisz puste spojrzenie, zakończ rozmowę – szkoda czasu.
Ekspert powinien prowadzić przez minimum rok blog na temat związany z mediami społecznościowymi, na przykład, komunikacja kryzysowa, badania PR, zarządzanie społecznością online, itp.
Blog to fundament sensownej strategii medialnej – udokumentowana aktywność w blogosferze jest wizytówką każdego eksperta. Wpisy powinny pojawiać się co najmniej raz w tygodniu – im częściej, tym lepiej.
Jeśli widzisz przerwę w aktualizacji treści na blogu, zapytaj o przyczynę. "Prowadziliśmy intensywne kampanie dla dwóch klientów i nie mieliśmy nawet czasu dobrze się wyspać" – brzmi przekonująco. Milczenie – wręcz przeciwnie.
3. Dla kogo pracowałeś? Czy możesz pokazać najnowszy skończony projekt dla klienta?
Zapytaj o doświadczenie w prowadzeniu komunikacji online – poproś o przykłady konkretnych kampanii. Czy doprowadziły do zwiększenia sprzedaży lub pozyskania nowych klientów?
Nie daj się zbyć wymówkami o ochronie prywatności klientów. Ekspert powinien przedstawić studium przypadku (case study) dotyczące Twojej branży z usuniętą nazwą klienta: Na przykład:
"Przeprowadziliśmy kampanię dla firmy [nazwa usunięta] sprzedającej szkolenia online. Stworzyliśmy grę na Facebooku, która zaciekawiła 47162 fanów. Na pięciu popularnych portalach pojawiły się recenzje tej gry. Ruch na witrynie WWW zwiększył się o 34%."
Jak widzisz dobre studium przypadku operuje konkretnymi danymi – unika niejasnych opisów: "Przeprowadziliśmy kampanię dla firmy [nazwa usunięta]. Stworzyliśmy grę na Facebooku, która zaciekawiła wielu użytkowników. Klient był zadowolony z naszych usług, bo odnotował więcej zapytań o produkt."
4. Co robi moja konkurencja?
Każdy szanujący się ekspert przed rozmową z nowym klientem przeprowadzi wstępne rozeznanie branży. Jeśli z rozmowy wywnioskujesz, że nie wie co robią konkurencyjne firmy, masz powód do niepokoju.
Moim zdaniem, już na pierwszym spotkaniu ekspert powinien przedstawić ogólną ocenę tego, co konkurencja robi na głównych serwisach społecznościowych jak Facebook, Twitter,
LinkedIn i YouTube.
5. Czy masz w ofercie zarządzanie społecznością w Internecie?
Aktywność w mediach społecznościowych nie kończy się z chwilą założenia profilu na Facebooku lub konta na Twitterze. Uruchomienie tych kanałów to najłatwiejsza część procesu. Zarządzanie społecznością jest dużo trudniejsze, czasochłonne i bardziej kosztowne.
Warto poznać jak ekspert podchodzi do zarządzania społecznością online, z jakich korzysta taktyk i narzędzi ułatwiających interakcje pomiędzy użytkownikami (Twoimi klientami, pracownikami, kontrahentami, itp.)
6. Jak zbudujesz moją społeczność online?
Podchwytliwe pytanie!
Jeżeli powie, że zacznie od założenia bloga, połączy go z profilem na Facebooku i doda konto na Twitterze, żeby pozyskać tysiące fanów, wiesz, że nie masz do czynienia z prawdziwym ekspertem.
Uroda komunikacji w mediach społecznościowych polega na tym, że możesz dokładnie wybrać grupę docelową. Dlatego prawidłowa odpowiedź na to pytanie powinna brzmieć tak:
"To zależy od tego kim jest Twoja grupa docelowa. Po wybraniu tej grupy, dowiemy się gdzie można ich znaleźć w Internecie i w świecie rzeczywistym. Stworzymy spójną strategię interaktywnej komunikacji w obydwu przestrzeniach – realnej i wirtualnej. Jaka zatem JEST ta grupa docelowa? Kim SĄ ci ludzie?"
7. Z jakich korzystasz narzędzi ułatwiających pracę?
Nieważne jakie wymieni narzędzia – liczy się informacja czy stosuje jakiś proces automatycznej dystrybucji wpisów. Dobrze jeśli powie o Twaitter, Twitterfeed, Ping.fm, TweetDeck i HootSuite.
Jeżeli promocję każdego bloga (także Twojego) prowadzi ręcznie, albo nie ma dużo pracy (czyli brakuje mu doświadczenia i dopiero się uczy) albo jest mało wydajny – ryzykujesz, że projekt nie będzie sprawnie prowadzony.
8. Czy jesteś gotowy pisać blog pod moim nazwiskiem?
Nie – to wykluczone. Ekspert pokaże listę tematów na początek, nauczy pisania online, powie jak wybierać słowa kluczowe, ale jeśli z chęcią zgodzi się pisać za Ciebie, uciekaj – to oszust!
9. Jak i gdzie wszystkiego się nauczyłeś?
"Z książek o mediach społecznościowych". Niedobrze.
Od napisania książki do pojawienia się jej w księgarniach większość informacji o mediach społecznościowych będzie już nieaktualna. Poza tym, wolisz lecieć samolotem pilotowanym przez doświadczonego pilota czy kogoś kto ćwiczył manewry na symulatorze lotów?
"Codziennie uczę się czegoś nowego i biorę udział w konferencjach." Brzmi dużo lepiej.
"Testuję wszystkie nowe narzędzia i czytam Social Media Examiner, AdAge i SEO Group". Super!
10. Czy możesz zagwarantować szybki sukces?
Uwaga jeśli odpowie tak. Nikt nie jest w stanie zagwarantować szybkiego sukcesu online. Nikogo nie można zmusić do klikania "lajków", komentowania i pisania na Tablicy.
Kreacja i realizacja strategii komunikacji w mediach społecznościowych zabiera dużo czasu – nie ma drogi na skróty.
W drugiej części kolejna porcja pytań do eksperta mediów społecznościowych.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
sobota, 11 lutego 2012
21 pytań do eksperta mediów społecznościowych - część 1/2
Kategorie:
ekspert,
online,
social media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz