W Internecie są miliony blogów. Co sprawia, że Twój jest jedyny w swoim rodzaju? Dlaczego ktoś ma go czytać?
Jeśli nie znasz odpowiedzi na te pytania, podobny kłopot mogą mieć też czytelnicy.
Masz USP? Pytam o "wyjątkową propozycję sprzedaży" – coś co można znaleźć tylko na Twoim blogu i co trudno będzie skopiować konkurencji.
W marketingu USP odpowiada dokładnie na pytanie dlaczego klient ma kupić ten właśnie produkt. W Twoim przypadku tłumaczy dlaczego warto czytać Twój blog.
Jeśli dobrze zdefiniujesz USP dla swego bloga, łatwiej będzie Ci przekonać czytelników do systematycznej lektury i zdobywać nowych prenumeratorów.
Praca nad USP nie jest łatwa – oto trzy punkty, które pomogą osiągnąć lepszy efekt.
I. Twój rynek
Wszystko zaczyna się od analizy rynku.
Jaka jest atrakcyjna nisza na Twoim rynku, o której nikt jeszcze nie pisze? Na czym chcesz się skupić? Jeżeli nie skoncentrujesz się na konkretnym temacie (lub jasno zdefiniowanej grupie tematów), trudno będzie ocenić wartość tego, co proponujesz czytelnikom.
Co robią inni autorzy? Czytaj o czym pisze konkurencja i zastanów się co możesz robić lepiej. Pierwsze wrażenie może być takie, że właściwie inni blogerzy robią wszystko co można robić – na przykład, mają na blogach branżowe nowości, poradniki, wywiady, raporty, itd.
Drugie wrażenie? Zawsze coś można robić inaczej lub lepiej. Czego jeszcze nikt nie robi?
II. Ty
Kiedy już dobrze rozpoznasz rynek, czas pomyśleć o Tobie – w przypadku firmowego bloga o Twojej organizacji. Co Ciebie wyróżnia? Jakie kompetencje i doświadczenie sprawiają, że jesteś wyjątkowy i możesz być zauważony i doceniony przez czytelników? Jakie masz hobby? Co cenisz w życiu? Kim są Twoi przyjaciele? Tak bliżej poznasz swój USP.
Wyobraź sobie grupę nowych blogerów piszących o zarządzaniu kryzysem online. Jeden jest informatykiem i wie wszystko o komputerach. Drugi jest psychologiem i na wylot zna ludzką psychikę. Trzeci jest szachistą i fanem gier strategicznych. Każdy ma inne przygotowanie i na pewno będzie pisać inny blog.
W czym jesteś najlepszy? Za co cenią Cię znajomi i przyjaciele? Czy coś z tego przyda się w pisaniu bloga? A jeśli nie, może warto zmienić specjalność i pisać na inny temat? Jak wykorzystasz swoje mocne strony na blogu? Co zrobić, żeby to było widoczne w tym, co stworzysz?
Co Cię fascynuje? Pasja i energia to ważne elementy poczytnego bloga. Entuzjazm dodaje blogerowi skrzydeł i odwagi, zwiększa atrakcyjność wpisów i sprawia, że czyta się go z większą przyjemnością. Potrafisz pokazać, że pisanie Cię ekscytuje i sprawia autentyczną przyjemność?
III. Twoje USP
Odpowiedz na wszystkie powyższe pytania (i kilka dodatkowych jakie przyjdą Ci do głowy) i dokładniej zrozumiesz swój USP.
Oto jeszcze kilka podpowiedzi pomagających wykrystalizować skuteczny USP.
1. Czy możesz połączyć dwa lub więcej różnych elementów, aby stworzyć unikatową osobowość? Zawodowy kucharz piszący o zarządzaniu kryzysem? Znasz takiego autora? Gdyby był, trudno go skopiować, prawda?
2. Czy jest jakiś rodzaj treści, którego brakuje (albo to, co jest nie jest dobrej jakości) w Twojej specjalności? Wywiady, poradniki, analiza danych i trendów? Jak możesz to wykorzystać?
3. Czy możesz wprowadzić na blog specjalny styl lub klimat? Jeżeli wszystkie konkurencyjne blogi są poważne i oficjalne, możesz dodać szczyptę humoru?
Czy to się sprzeda?
Na koniec pracy nad swoim USP zadaj sobie pytanie: Czy ludzie to kupią?
Bądź ze sobą szczery, ale nie bądź wobec siebie okrutny. Jeśli USP okaże się nieciekawy, nie rezygnuj – wróć do punktu startu.
Udało Ci się stworzyć oryginalny USP dla swego bloga? Jak to zrobiłeś? Co radzisz? Napisz o tym w komentarzu.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
czwartek, 10 maja 2012
Jak opracować USP dla bloga
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz