Firmy coraz chętniej korzystają z mediów społecznościowych i nie znam agencji PR, która nie ma obecnie komunikacji w mediach społecznościowych w swoim portfolio.
Niestety, wiele agencji PR nie potrafi efektywnie komunikować się w mediach społecznościowych, na przykład na Twitterze lub Facebooku – ze szkodą dla siebie i swoich klientów.
Na przykład rzadko kto pyta DLACZEGO firma ma korzystać z mediów społecznościowych i JAK połączyć strategię komunikacji online ze strategią biznesową.
Oto 10 zasad (bardziej) efektywnego korzystania z mediów społecznościowych:
1. Więcej słuchania i mniej mówienia.
Każda efektywna komunikacja zaczyna się od słuchania. To samo dotyczy komunikacji online. Agencje PR, które o tym zapominają marnują pieniądze swoich klientów.
2. Dobór zawartości.
Agencje PR muszą pokazać swoim klientom jak komunikować się i budować relacje z ludźmi a nie jak prowadzić marketing w mediach społecznościowych. Każdy potrafi napisać tweeta, ale trzeba jeszcze umieć okazać autentyczne zainteresowanie i zachęcać do interakcji. Trudno to zrobić bez ciekawych i wartościowych treści multimedialnych.
3. Edukacja klientów.
Klienci nie powinni płacić za szkolenia, na których dowiedzą się tylko jak tweetować i prowadzić stronę na Facebooku. Powinni także rozumieć dlaczego warto to robić. Agencje PR powinny uczyć swoich klientów nie tylko jak, ale także dlaczego rozmawiać online.
4. Media społecznościowe w całej firmie.
Czy agencja pokazuje jak dodatkowo (poza PR) wykorzystać media społecznościowe? Co z obsługą klienta, rekrutacją pracowników, sprzedażą, komunikacją z pracownikami, zarządzaniem treścią na firmowej stronie WWW?
5. Zintegrowana komunikacja PR.
Agencje, które ograniczają swoje usługi do zarządzania stroną na Facebooku lub prowadzenia firmowego bloga przypominają domokrążców oferujących magiczne maści na wszystkie dolegliwości. Media społecznościowe oferują narzędzia, które muszą służyć nadrzędnej strategii PR. Zadaniem agencji jest wybór optymalnych narzędzi i włączenie ich do palety wszystkich narzędzi komunikacji marki.
10 zasad komunikacji w mediach społecznościowych dla agencji PR https://t.co/yerYNQAofq #agencjapr #klientpr #socialmedia pic.twitter.com/lvhNDzG89G
— Pressence PR (@pressencepr) 30 czerwca 2017
6. Druga lub trzecia para oczu.
Niektórzy klienci mogą czuć się przytłoczeni ogromem pracy w realizacji strategii PR w mediach społecznościowych. Nie można zostawić takiego klienta samego sobie, bo się pogubi i zniechęci. Agencja PR powinna mu pomagać i dawać dobry przykład pokazując jak to robi.
7. Mniej automatów i więcej ludzi.
Po pierwszym okresie fascynacji nową technologią użytkownicy mediów społecznościowych oczekują większej autentyczności i przekonania, że rozmawiają online z prawdziwymi ludźmi. Agencje, które wszystko automatyzują (na przykład monitoring, analizę treści i dystrybucję) nie rozumieją mediów społecznościowych. Jeśli to jest jedyna metoda publikacji treści i dzielenia się nimi, trudno o sukces online.
8. Jasny i zrozumiały język w ofertach.
Ogranicz do minimum używanie w ofertach zawodowego żargonu, na przykład takich słów jak zaangażowanie, interakcje, influencer, itp. Rozmawiaj z klientami prostym językiem pokazującym jak mogą wykorzystać media społecznościowe do realizacji swoich celów.
9. Zwiększenie wartości klienta.
Założenie profili w mediach społecznościowych jest proste. Prawdziwym celem powinno być jednak pokazanie klientów jako wartościowych partnerów i doświadczonych ekspertów. Takie podejście wzmacnia markę i jej pozycję na rynku.
10. Pytanie o zwrot z inwestycji.
Jedną rzeczą jest mówienie o roli ROI w mediach społecznościowych, a drugą (i trudniejszą) wykazanie realnych efektów. Jeszcze trudniejsze jest pokazanie klientowi jak sam może mierzyć te efekty.
Konkluzja
Media społecznościowe szybko dorośleją. Kiedyś były tylko dodatkiem, dzisiaj są niezbędnym elementem strategii PR. Z czasem ich rola będzie jeszcze większa. Ważne, żeby agencje PR oferując usługi wykorzystujące nowe możliwości mediów społecznościowych pamiętały o tych 10 zasadach.
Jakie zasady dodasz do tej listy? Napisz o tym w komentarzu.
PS. Jeśli chcesz zobaczyć jak agencje PR działające w Polsce korzystają z Twittera, kliknij tutaj.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz