Czy wiesz co w tej chwili – dobrego lub złego – mówi się o Twojej marce w Internecie?
Na pewno słyszałeś o ryzyku związanym z komunikacją w mediach społecznościowych. Być może zadajesz sobie pytanie w jakim stopniu to ryzyko dotyczy Twojej firmy i marki. Może też zastanawiasz się czy warto zainwestować w opracowanie planu komunikacji kryzysowej w mediach społecznościowych.
Nie mogę także wykluczyć, że jako praktyk PR i osoba z doświadczeniem w obsłudze klientów (o inteligencji i zdrowym rozsądku nie wspomnę) jesteś przekonany, że dasz sobie radę z kryzysem w mediach społecznościowych – bez żadnego planu i przygotowania.
Kłopot polega na tym, że kryzysy w mediach społecznościowych różnią się od tradycyjnych kryzysów, z którymi miałeś do czynienia. W Internecie wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym, informacje są przekazywane błyskawicznie w różnych kierunkach, jest wiele plotek i nieścisłości, poczucie anonimowości wywołuje eskalację różnych emocji – w stresie łatwo o błąd.
Jeśli masz wątpliwości czy warto poświęcić czas, energię i pieniądze na opracowanie planu komunikacji kryzysowej w mediach społecznościowych, przeczytaj 18 pytań, które pomogą Ci ocenić sytuację i potrzeby.
1. Czy monitorujesz obecnie dyskusje o Twojej marce w mediach społecznościowych?
2. Czy potrafisz wychwycić sygnały informujące, że masz do czynienia z potencjalną sytuacją kryzysową?
3. Czy zidentyfikowałeś i oceniłeś wszystkie możliwe zagrożenia związane z komunikacją marketingową online?
4. Czy rozumiesz czym charakteryzuje się kryzys w mediach społecznościowych i jakie niesie zagrożenie dla Twojej marki i organizacji?
5. Gdybyś musiał stawić czoła kryzysowi w mediach społecznościowych w tej chwili, czy wiesz jak się zachować?
6. Czy powtarzające się negatywne komentarze o Twojej marce mogą zniszczyć jej reputację?
7. Czy pracownicy i kadra kierownicza znają specyfikę i zasady komunikacji w mediach społecznościowych oraz reguły obowiązujące w czasie kryzysu?
8. Czy stworzyłeś w mediach społecznościowych grupę lojalnych obrońców i sprzymierzeńców?
9. Czy w sytuacji kryzysowej możesz liczyć na aktywne wsparcie Twoich zwolenników?
10. Czy wiesz czego oczekują od Ciebie w sytuacji kryzysowej Twoi fani, znajomi, klienci i dziennikarze – i czy jesteś w stanie sprostać tym oczekiwaniom?
11. Czy wiesz jak przekształcić kryzys w mediach społecznościowych w pozytywną kampanię PR?
12. Czy pracownicy znają swoje role i zadania w sytuacji kryzysowej?
13. Czy możesz komunikować się ze wszystkimi pracownikami w czasie rzeczywistym i czy masz odpowiednie narzędzia?
14. Czy masz rzecznika prasowego przeszkolonego w komunikacji w mediach społecznościowych, gotowego do pracy w każdej chwili?
15. Czy możesz komunikować się z mediami w czasie rzeczywistym i czy masz odpowiednie narzędzia?
16. Czy wiesz jak odzyskać kontrolę nad kryzysem w mediach społecznościowych?
17. Czy znasz podstawowe reguły komunikacji w sytuacji kryzysowej w mediach społecznościowych?
18. Czy masz aktualny i przećwiczony przez pracowników plan komunikacji w mediach społecznościowych?
Jak poszło? Jeśli odpowiedziałeś przecząco na więcej niż trzy pytania, warto zastanowić się nad opracowaniem właściwego planu kryzysowego, który ochroni firmę i markę przed atakami online.
Co możesz zrobić?
Przed Tobą dwie opcje:
1. Naucz się jak zarządzać komunikacją kryzysową online i jak stworzyć plan kryzysowy. Dużo informacji znajdziesz na tym blogu.
2. Zatrudnij eksperta zarządzania kryzysem online. Poszukaj kogoś kto pomoże Ci przeprowadzić dokładny audyt medialny i opracować elastyczny plan kryzysowy dopasowany do Twoich indywidualnych potrzeb.
Sam oceń, które rozwiązanie lepiej służy Twojej firmie i marce. Pamiętaj jednak, że kryzys może pojawić się w mediach społecznościowych w każdej chwili. Nie daj się zaskoczyć nieprzygotowany i bezbronny – bez planu komunikacji kryzysowej.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
sobota, 30 czerwca 2012
Sprawdź czy nie potrzebujesz planu komunikacji kryzysowej w mediach społecznościowych
Kategorie:
monitoring,
plan kryzysowy,
social media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz