piątek, 28 sierpnia 2015

10 składników skutecznego audytu komunikacji w mediach społecznościowych

Pracę nad strategią komunikacji w mediach społecznościowych należy rozpocząć od audytu używanych serwisów, oceny ich efektywności i – jeśli będzie taka potrzeba – przygotowaniu zaleceń co i kiedy poprawić.

Taki audyt pomaga także ustalić priorytety, porównać sukcesy z poprzednich kampanii z tymi, które są prowadzone obecnie i przygotować nową strategię komunikacji online.

Oto 10 składników skutecznego audytu komunikacji w mediach społecznościowych:

1. Zbierz informacje o konkurencji

Zacznij audyt od zdefiniowania sukcesu (kiedy i dlaczego będziesz zadowolony ze swojej komunikacji w mediach społecznościowych). Zbadaj aktywność konkurencji i dokładnie opisz swój punkt startowy.

Opracuj zestawienie (tabela lub wykres) pokazujące najsilniejsze strony konkurencji na Facebooku, Twitterze, LinkedIn, Google+, YouTube i Instagramie uwzględniające jakie materiały (tekst, zdjęcie, infografika, video, itd.) cieszą się największą popularnością (polubienia i udostępnienia) i mają najwięcej komentarzy:

a. marka: jak mówią o sobie i swojej branży?

b. zaangażowanie: czy ich wpisy wywołują większe czy mniejsze zaangażowanie od tego, co robisz?

c. częstotliwość: jak często publikują materiały? Czy korzystają z kilku serwisów społecznościowych czy koncentrują swoją aktywność na wybranym medium. Jeśli tak, którym i skąd ten wybór?

d. popularność: ilu mają fanów, ile polubień i udostępnień? Jakie wpisy publikują najczęściej? Czy mają ulubione tematy? Dlaczego właśnie takie?

2. Przeprowadź analizę luki strategicznej

Celem analizy luki strategicznej jest wyszukanie rozbieżności pomiędzy tym, co firma robi online i co powinna robić oraz dostosowanie obecnej strategii i komunikacji w mediach społecznościowych do prognozowanych zmian.

Na przykład firma chce poprawić relacje ze swoimi klientami, ale w rzeczywistości poprzez agresywną promocję online zniechęca ich do siebie.

3. Wybierz grupę docelową

Nie ma skutecznej komunikacji online bez wyboru właściwej grupy docelowej (wiek, płeć, wykształcenie, zawód, styl życia, dochody, zwyczaje zakupowe, zainteresowania) i poznania zwyczajów tych osób w mediach społecznościowych.

Równie ważna jest wiedza dlaczego właśnie ci ludzie są dla Ciebie najważniejsi. Dlaczego mają być Twoimi klientami, dlaczego mają polubić Twoją markę, dlaczego mają z Tobą rozmawiać online.

4. Zmierz zaangażowanie

Serwis True Social Metrics analizuje aktywność konkurencji (30-dniowa wersja testowa). Podobną usługę (w trochę innym formacie) oferuje How Sociable.

How Sociable porównuje wyniki w różnych serwisach pokazując, które dają najlepsze efekty, a które wymagają większej pracy.

5. Oceń aktualną politykę komunikacji online

Czy Twoja marka ma politykę komunikacji w mediach społecznościowych? Jeśli tak, przeczytaj ją uważnie i zanim cokolwiek zmienisz, oceń czy jest przestrzegana (i z jakim skutkiem) na Twoich firmowych profilach.

Każdy profil powinien mieć zdefiniowaną misję powiązaną z aktualnymi celami biznesowymi. Na przykład: popularyzacja działalności firmy i informowanie o jej sukcesach.

6. Oceń swoją aktywność na firmowych profilach

Przygotuj zestawienie (tabela lub wykres) pokazujące efekty korzystania z konkretnych serwisów online (liczba polubień, udostępnień i komentarzy) oraz to czy i jak służą realizacji strategii medialnej. Dzięki temu dowiesz się, które serwisy cieszą się największym zaangażowaniem, które wymagają dopracowania i z których zrezygnować.

7. Sprawdź czy firmowe profile online wspomagają Twoją markę

Kiedy już wiesz, na które serwisy warto postawić, czas sprawdzić czy dobrze realizują interesy Twojej marki. Mam na myśli właściwe zdjęcie profilowe, kolorystyka, tło, ikony, biogram, itd.

8. Poszukaj sprzymierzeńców i adwokatów

Najprostszym sposobem dowiedzenia się kto jest Twoim największym fanem jest monitorowanie Twoich profili przez na przykład tydzień i sprawdzenie kto, co i jak często mówi o Tobie. Możesz do tego wykorzystać płatny serwis Tweet Reach.

9. Dopasuj się do potrzeb użytkowników (klientów)

Ile wpisów publikujesz codziennie na swoich firmowych profilach? W jakich godzinach? Które wywołują największy odzew? Które najmniejszy? Czy ich popularność we wszystkich serwisach jest taka sama?

Jeśli chcesz zwiększyć skuteczność komunikacji online, musisz znać odpowiedzi na te pytania i dopasować się do zwyczajów i oczekiwań internautów.

10. Zmierz efekty

Kiedy wiesz, na które serwisy warto postawić, wybierz dla każdego konkretne i mierzalne cele – na przykład więcej wpisów, więcej udostępnień, więcej komentarzy lub więcej zapytań o produkt/usługę – oraz narzędzia i metody pomiaru efektów.

Kiedy ostatnio zrobiłeś audyt komunikacji w mediach społecznościowych? Warto było? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz