Co myślisz o związku PR z mediami społecznościowymi? To coś poważnego czy przelotny romans?
Istotą PR zawsze było prowadzenie dialogu sprzyjającego podjęciu przez konsumentów świadomej decyzji. Wymiana najnowszych informacji i ciekawe rozmowy rozwijają wartościowe relacje, budują zaufanie i zwiększają zainteresowanie marką.
Są tacy, którzy uważają, że w świecie wszędobylskich mediów społecznościowych tradycyjna informacja prasowa straciła rację bytu jako podstawowe narzędzie kontaktu z mediami. Ale nie wszyscy tak myślą.
Pamiętajmy, że public relations to nie tylko rozmowa, ale także sztuka opowiadania zajmujących historii. Dzięki nowym mediom dużo łatwiej dotrzeć z przekazem do konsumentów bez pośrednictwa mediów masowych (prasa, radio i telewizja). Ale patrząc na PR w szerszym aspekcie kluczem do sukcesu w skutecznej promocji produktu lub usługi nadal jest wybór celu (po co mówimy), treści (co mówimy) i grupy docelowej (do kogo mówimy).
Wartość informacji z linkiem
Wróćmy do przykładu informacji prasowej.
To, że dociera do reportera jako źródło podstawowych danych (główne fakty, liczby, cytaty i kontekst) służących do napisania artykułu (czyli opowiedzenia pewnej historii) na pewno zwiększa kontrolę nad tym, co ukaże się w druku. Reporter zwykle zbiera dodatkowe informacje, ale one nie zmieniają głównego przesłania.
Popatrzmy teraz na tę samą informację wysłaną reporterowi z linkiem do firmowego profilu w mediach społecznościowych. Jej wiarygodność i atrakcyjność wzrośnie kiedy reporter zobaczy wszystkie lajki i wpisy osób komentujących tę informację online.
Co myśli reporter? To jest ciekawa historia. To jest temat, który interesuje ludzi, wywołuje emocje i zachęca do dyskusji. Podobnie będzie kiedy napiszę o tym w mojej gazecie.
Rozmowy i relacje
Public relations nie bez powodu ma w swojej nazwie słowo "relacje". W PR liczy się nie mówienie do ludzi, ale rozmawianie z nimi – chodzi o wymianę informacji i opinii, edukację i wpływ na wszystkich poziomach. Ważny jest także wybór najbardziej wartościowych relacji i ich rozwój dzięki tworzeniu właściwych treści.
Rozmowy w mediach społecznościowych uzupełniają, rozwijają i wzmacniają tradycyjne działania PR – mogą także zwiększyć siłę wezwania do działania.
Może właśnie to poczucie "wirtualnej wspólnoty" jakie dają konwersacje w mediach społecznościowych zwiększa zaufanie i pomaga osiągać lepsze wyniki w kampanii PR.
Więcej niż kopiuj i wklej
Komunikacja online nie może ograniczać się do "wrzucania na firmowy profil gotowych informacji prasowych". Jeśli ma być skuteczna, musi wykorzystywać techniki i umiejętności opanowane przez specjalistów mediów społecznościowych, którzy wiedzą co, kiedy i gdzie publikować.
Nie ma jednego cudownego rozwiązania automatycznie łączącego tworzenie i publikację firmowych informacji. Jeśli zależy nam na skutecznej komunikacji (czyli takiej, która prowadzi do zmiany myślenia i zachowania), musimy łączyć to, co najlepsze w tradycyjnym PR (na przykład zasady komunikacji i metodologia działania) z tym, co dają nowe media (na przykład monitoring konwersacji i możliwość szybkiego reagowania na reklamacje konsumentów).
Prawdziwe konwersacje są prowadzone dzisiaj jednocześnie z wieloma osobami i grupami na różnych poziomach. Jeśli o tym zapomnimy, nie mamy co myśleć o skutecznym PR, czyli takim, w którym można się zakochać na zabój.
Co myślisz o związku PR z mediami społecznościowymi? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz