Opowiadanie ciekawych, aktualnych i angażujących historii zawsze było podstawą każdego programu PR.
Po pojawieniu się Internetu i mediów społecznościowych komunikacja z konsumentami i mediami bardzo się zmieniła – inny jest styl opowiadania historii, inni są narratorzy, inne są kanały, inne ramy czasowe i inny poziom kontroli tego, co się mówi.
Kiedyś najciekawsze i najważniejsze opowieści były przekazywane z ust do ust, utrwalane na kamiennych tabliczkach, drukowane w książkach, przesyłane telegrafem, relacjonowane przez radio i pokazywane w telewizji. Dziś najczęściej są przekazywane z jednego komputera do drugiego, jednego telefonu komórkowego do drugiego, jednego tabletu do drugiego...
Oto krótkie podsumowanie tego jak tradycyjne "kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego i jak" zmieniły się w erze mediów społecznościowych.
I. Kto przekazuje informacje o firmie
Stary styl:
1. Rzecznicy prasowi – szef firmy i inne najważniejsze osoby z kierownictwa.
2. Pracownicy działu PR i relacji inwestorskich.
Nowy styl:
1. Oprócz osób wymienionych wyżej, każdy pracownik z dostępem do komputera i Internetu – za zgodą swojej firmy lub bez tej zgody.
2. Różne grupy otoczenia firmy przekazują sobie stale informacje i komentarze.
II. Jak się odbywa komunikacja
Stary styl:
1. W większości w mediach tradycyjnych, informacje są wybierane przez dziennikarzy w gazetach, czasopismach, stacjach radiowych i telewizyjnych.
2. Przez analityków i ekspertów.
Nowy styl:
1. Oprócz osób wymienionych wyżej, także online w internetowych wydaniach poszczególnych mediów, na portalach internetowych i przez blogerów.
2. Firmy wykorzystują dane z Internetu do dokładniejszego wyboru grup docelowych przez e-mail, smsy i profile w sieciach społecznościowych.
III. Treść komunikacji
Stary styl:
1. Firmy kontrolowały treść informacji przekazywanych mediom i opinii publicznej.
2. Firmy przekazywały te same informacje mediom i konsumentom.
Nowy styl:
1. Firmy rozmawiają z mediami i konsumentami w tym samym czasie w kilku kanałach i dopasowują informacje do potrzeb wybranej grupy odbiorców.
2. Firmy muszą odpowiadać na pytania, plotki i pogłoski oraz podawać na bieżąco informacje dotyczące sytuacji kryzysowych.
Jak media społecznościowe zmieniły opowiadanie firmowych… https://t.co/H94llxmSL1 #pr #socialmedia #storytelling pic.twitter.com/X8TD8UBHEx
— Pressence PR (@pressencepr) 31 sierpnia 2016
IV. Proces selekcji informacji
Stary styl:
1. Kierownictwo firmy i dział PR decydowały co będzie przekazane mediom i opinii publicznej.
2. Reporterzy zbierali informacje i wybierali tematy wykorzystując oficjalne komunikaty i własne źródła.
Nowy styl:
1. Firma prowadzi bezpośrednią komunikację z wybraną grupą i przekazuje im najnowsze informacje.
2. Konsumenci z dystansem traktują oficjalne komunikaty i w razie wątpliwości domagają się dodatkowych informacji i wyjaśnień. Bardzo trudno ukryć niewygodną informację.
3. Samozwańczy dziennikarze – blogerzy bez doświadczenia w profesjonalnych mediach – decydują o czym będą pisali i jakie przekażą informacje swoim czytelnikom.
V. Kanały komunikacji
Stary styl:
1. Kierownictwo firmy i dział PR wybierały kanały do komunikacji.
2. Firma wybierała miejsca (kraj, region, miasto), do których były przekazywane informacje.
Nowy styl:
1. Firma nadal może wybrać media, którym przekaże informacje i przez to wpłynąć na wydźwięk pierwszych komentarzy.
2. Ciekawe i kontrowersyjne tematy są natychmiast podchwytywane i przekazywane przez inne media.
3. Informacja z jednego kraju może być od razu opublikowana na całym świecie.
VI. Czas komunikacji
Stary styl:
1. Firma wybierała porę publikacji (dzień i godzina).
2. Datę publikacji można było wybrać z tygodniowym, miesięcznym lub dłuższym wyprzedzeniem.
Nowy styl:
1. Firma wybiera optymalny czas publikacji informacji, ale musi być przygotowana na pytania i dodatkowe wyjaśnienia.
2. Informację można opublikować od razu i przekazać jednocześnie milionom odbiorców.
VII. Wybór grupy docelowej i ile jest wiadomo o tej grupie
Stary styl:
1. Firmy wybierały ogólne grupy docelowe, na przykład młodzi mężczyźni mieszkający w miastach, małżeństwa emerytów, ludzie z dochodami powyżej X złotych, kobiety z dziećmi poniżej 10 lat, itd.
Nowy styl:
1. Firmy wykorzystują dane z Internetu do dokładnego wyboru grupy docelowej.
2. Firmy tworzą dokładne profile swoich konsumentów w oparciu o dane demograficzne, zwyczaje zakupowe i czynniki wpływające na decyzję o zakupie.
Jakie inne zmiany widzisz w komunikacji firmowych opowieści w erze Internetu i mediów społecznościowych? Napisz o tym w komentarzu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz