Żyjemy w czasach kiedy jeden niestaranny artykuł opublikowany przed południem na Facebooku zawierający nieprawdziwą wypowiedź szefa firmy prowadzi do tego, że dwie godziny później musi on prostować słowa, których nigdy nie powiedział.
Fałszywe informacje (kłamstwa, półprawdy, plotki i pogłoski) są stare jak świat. Nowością jest łatwość publikacji online, szybkość z jaką są rozpowszechniane w Internecie i wpływ na opinię publiczną.
Lista potencjalnych autorów fałszywych informacji jest długa, na przykład przeciwnicy polityczni, konfliktowi związkowcy, nawiedzeni ekolodzy, niezadowoleni inwestorzy, nieuczciwi akcjonariusze, skrzywdzeni pracownicy, itp. Motywy? Zemsta, chciwość, chęć wyrządzenia szkody, itd.
Gorsze informacje wygrywają z lepszymi
Zgodnie z prawem Kopernika-Greshama o wartości i obiegu pieniądza (informacje rozumiane jako waluta), gorsze (nieprawdziwe) informacje wypierają lepsze (prawdziwe), bo są uważane przez opinię publiczną za bardziej atrakcyjne i wartościowe (sic!).
Natura ludzka się nie zmienia. Ludzie są leniwi i kierują się stereotypami. Wierzą w to, w co chcą uwierzyć i nie wierzą w to, co jest sprzeczne z ich poglądami. Jeśli znajdą w Internecie głupią wypowiedź polityka, którego nie lubią, nie sprawdzają jej prawdziwości, bo po co? Przecież wiadomo, że jest głupi. Podobnie jest z postrzeganiem i zachowaniem wobec firm i instytucji.
Dużo winy za ten stan rzeczy jest po stronie samych mediów, które przez ostatnie lata zbyt często mieszały fakty z opiniami kosztem tych pierwszych, nie przejmując się rygorystycznym sprawdzaniem prawdziwości przekazywanych informacji. Nie twierdzę, że dziennikarze świadomie i celowo kłamią. Zwracam tylko uwagę, że jako najwięksi konsumenci mediów, w tym także tego, co publikuje się w mediach społecznościowych, zbyt często sami są ofiarami manipulacji.
Jak się przygotować do walki z fałszywymi informacjami online
Fałszywe informacje zmniejszają zaufanie opinii publicznej do mediów i utrudniają życie praktykom PR, bo skuteczność ich pracy zależy od wiarygodności mediów.
W zarządzaniu reputacją w Internecie trzeba zwracać szczególną uwagę na:
1. fałszywe profile, które wyglądają jak prawdziwe, ale służą do publikacji kłamstw, plotek i pogłosek,
2. atrakcyjne i angażujące, ale fałszywe treści udostępniane online,
3. grupy dyskusyjne, na których komentuje się kryzysowe zdarzenie.
Oto 10 porad jak zmniejszyć ryzyko kryzysu wywołanego opublikowaniem w Internecie fałszywej informacji:
1. Dodaj kategorię "fałszywe informacje" do swojego planu komunikacji kryzysowej.
2. Monitoruj strony WWW, blogi i portale znane z publikowania fałszywych informacji.
3. Zamów alerty informujące o pojawieniu się w Internecie fałszywej informacji o Twojej marce, firmie, produkcie i/lub usłudze.
4. Zorganizuj warsztat kryzysowy, na którym przygotujesz listę potencjalnych zagrożeń (na przykład kłamstwo o ważnym pracowniku, szkodliwa plotka o wynikach finansowych lub sfabrykowana pogłoska o wadliwym produkcie) i opracujesz procedury zachowania się w tych sytuacjach.
5. Nawiąż kontakty z liderami opinii online, na przykład wpływowymi blogerami, którzy mogą skutecznie prostować szkodliwe plotki i fałszywe informacje.
10 porad jak wygrać z kłamstwami w Internecie https://t.co/hPS8TwggHn #kłamstwo #pr #socialmedia pic.twitter.com/QKAqg3hfT2
— Pressence PR (@pressencepr) 28 lutego 2017
6. Czasem wystarczy zwięzłe sprostowanie. Czasem lepiej nic nie mówić i śledzić rozwój wypadków. Decyzja zależy od wagi zarzutów lub kłamstwa oraz tego jaką wywołują reakcję.
7. Nie myl fałszywych informacji z satyrą lub parodią. Żart jest tylko żartem i nie należy przesadnie reagować na nieprawdziwe informacje, których celem jest rozbawienie odbiorców.
8. Publikując sprostowanie fałszywej informacji nie powtarzaj jej treści. Powielanie fałszywych informacji wydłuża ich życie online i wzmacnia ich pozycję (SEO) w wynikach wyszukiwarek internetowych.
9. Przygotuj własne kanały komunikacji online (blog, strony i profile w mediach społecznościowych) do prostowania fałszywych zarzutów, plotek, pogłosek i kłamstw.
10. Zaangażuj do akcji prostowania fałszywych informacji swoich pracowników – to Twoi najlepsi obrońcy w sytuacji kryzysowej. Większość korzysta z co najmniej jednego serwisu społecznościowego. Zachęcaj ich do publikacji rzeczowych sprostowań na swoich profilach online.
Konkluzja
Manipulacje prawdą psują demokrację i niszczą wiarygodność mediów. Nie może być tak, żeby obiektywne fakty były w debacie publicznej mniej ważne od plotek i kłamstw żerujących na płytkich emocjach i osobistych upodobaniach.
Kluczowe w walce z kłamstwami i fałszywymi zarzutami w Internecie jest szybkie ich wychwycenie – zanim konkurencja, przeciwnicy i media zaczną je powtarzać i komentować. Ważna jest także edukacja użytkowników Internetu, której celem jest zwrócenie uwagi na szkodliwe skutki upowszechniania kłamstw i plotek oraz nauka rozpoznawania fałszywych informacji.
PS. Zobacz też "Jak odróżnić w Internecie fałszywe informacje od prawdziwych?"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz