poniedziałek, 27 marca 2017

Czy media społecznościowe są ważniejsze od mediów tradycyjnych

Przez setki lat media informowały o najważniejszych wydarzeniach i zmianach w naszym życiu. Dzięki mediom społecznościowym w komunikacji pojawił się nowy element – konwersacje w czasie rzeczywistym.

Dziś każdy kto ma komputer i dostęp do Internetu może rozmawiać z każdym kto ma ochotę. Wystarczy kamera lub smartfon i profil na YouTube, żeby założyć wideoblog. Ludzie są nie tylko odbiorcami informacji, ale także komentatorami i twórcami treści.

Czy warto zabiegać o artykuły i wywiady w mediach tradycyjnych skoro możemy komunikować się bezpośrednio z interesariuszami w czasie rzeczywistym w Internecie?

Oczywiście, że tak.

Ludzie nadal czytają prasę, oglądają telewizję i słuchają radia. Prawda, że częściej korzystają z wersji online niż papierowych wydań gazet i czasopism. Media elektroniczne (telewizja i radio) oferują więcej kanałów tematycznych dostępnych także w Internecie o różnych porach (ten sam program jest powtarzany kilka razy).

Ludzie chcą mieć dzisiaj realny wpływ na dobór informacji. To dobrze i źle. Dobrze, bo otrzymują informacje, które ich interesują. Źle, bo wśród odrzuconych jako nieciekawe mogą być informacje dla nich ważne. Firmy muszą więc przekonać odbiorców, że to, co mówią jest zarówno ciekawe i ważne.

Pressence Public Relations zawsze radzi swoim klientom włączenie mediów społecznościowych do strategii PR i nigdy nie namawia do porzucenia mediów tradycyjnych.

Oto 3 powody dlaczego nadal potrzebujemy w PR mediów tradycyjnych:

1. Media tradycyjne mają duży zasięg i szybko zwiększają rozpoznawalność.

Nawet krótka notatka w krajowej gazecie od razu zwiększa rozpoznawalność marki. Wywiad na blogu lub w telewizji internetowej nie daje takiego efektu. Niektóre tematy opublikowane online nabierają rozgłosu dopiero po zainteresowaniu się nimi przez media tradycyjne.

2. Media społecznościowe czerpią tematy z mediów tradycyjnych.

Blogerzy często komentują treści z mediów tradycyjnych, na przykład piszą o kampaniach reklamowych lub tematach z programów informacyjnych. Wywiad w telewizji może być komentowany w mediach społecznościowych. Co więcej, wypowiedź w mediach tradycyjnych jest dobrym pretekstem do napisania o tym na firmowym blogu i profilu online.

3. Media tradycyjne mają mocną pozycję w Internecie.

Media tradycyjne mają swoje strony WWW. Dziennikarze prowadzą blogi i rozmawiają w mediach społecznościowych. Na stronach WWW tradycyjnych mediów jest większy ruch od najpopularniejszych blogów.

20 lat temu nie dzieliliśmy budżetów kampanii PR na telewizję, radio i prasę. Wykorzystywaliśmy wszystkie dostępne media. Podobnie należy postępować obecnie z mediami tradycyjnymi i społecznościowymi. Najlepsze efekty w PR daje połączenie silnych stron wszystkich mediów.

Nowe możliwości

Trudno dzisiaj znaleźć firmę, która nie ma strony WWW. Nie wszystkie firmy jednak doceniają rolę mediów społecznościowych w budowaniu marki i zwiększaniu jej wiarygodności.

Dlaczego marki powinny korzystać z mediów społecznościowych? Bo klienci i konsumenci nie mają zaufania do reklam w mediach tradycyjnych.

Czy ta pasta do zębów naprawdę wybieli zęby? Czy ten proszek do prania błyskawicznie usunie plamy? Czy ten żel rozprawi się z bólem w stawach?

Marki zbyt często manipulowały przekazami reklamowymi w mediach tradycyjnych. Klienci i konsumenci nie traktują już reklam poważnie. Nie wierzą im.

Ludzie chcą informacji o produktach i/lub usługach przekazywanych w bardziej bezpośredni sposób – chcą być traktowani bardziej indywidualnie. Taką możliwość dają media społecznościowe.

Oto 4 rzeczy jakie warto wziąć pod uwagę w strategii PR marki:

1. Stwórz profile idealnych klientów

Młodzi ludzie wierzą w informacje udostępniane przez ich znajomych na swoich profilach online. Starsi (powyżej 50 lat) mają większe zaufanie do mediów tradycyjnych.

Im więcej wiesz o swoich klientach, tym łatwiej namówić ich do zakupu. Dowiedz się kim są, jakie mają potrzeby i gdzie szukają interesujących ich informacji. Bądź tam gdzie ich szukają. Jeśli są na Instagramie, bądź na Instagramie. Jeśli znajdziesz ich na Twitterze, bądź na Twitterze.

2. Poszerz listę kontaktów medialnych

Nie ograniczaj się do tradycyjnej prasy, radia i telewizji. Popatrz na media szerzej. Dodaj do nich portale informacyjne, blogi, strony WWW i profile w mediach społecznościowych.

Szukaj kontaktu z blogerami i liderami opinii online, którzy chcą dobrze o Tobie mówić i prowadzić konwersacje w Internecie. Niektórzy cieszą się większym zaufaniem od zawodowych dziennikarzy.

3. Testuj media i kanały komunikacji

Public relations jest procesem. Podobnie jest z budowaniem relacji z mediami. To, co sprawdza się w jednym medium, na przykład w gazecie, nie musi dawać zadowalających rezultatów w innym, na przykład w prasie branżowej.

To, co jest dobre na Twitterze może rozczarować na Snapchacie. Testuj, mierz wyniki, analizuj, wyciągaj wnioski, poprawiaj skuteczność komunikacji.

4. Zatrudnij agencję PR

PR daje wiarygodność jakiej nie ma reklama. Informacje przygotowane przez agencje PR docierają do odbiorców we wszystkich mediach.

Marki, o których media mówią często i dobrze są bardziej wiarygodne od tych, o których milczą. Co ciekawe, ludzie często zapominają skąd się czegoś dowiedzieli – z telewizji, radia czy od znajomego na Facebooku.

Konkluzja

Public relations ma w swojej nazwie publiczność i relacje. Czyli to, co mówi musi interesować publiczność i szanować relacje. Dobra agencja PR tworzy tematy, które pojawiają się we właściwym momencie we właściwych mediach – tylko tyle i aż tyle.

Jeśli szukasz agencji PR, która pomoże komunikować się z klientami i konsumentami we właściwych mediach, prosimy o kontakt. Nasz telefon: 77 441 40 14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz