Zauważyłeś dziwne czarno-białe kwadraty w czasopismach, na billboardach i witrynach WWW? To kody QR, które mogą zrobić dużo dobrego dla Twojej firmy.
Dwuwymiarowe kody QR (Quick Response) łączą dane offline z treścią online. Klienci doceniają możliwość prostego i szybkiego dostępu do pożytecznych danych zapisanych w tych kodach.
Skanując kod QR iPhonem, smartfonem z Androidem lub innym telefonem wyposażonym w aparat fotograficzny, możesz połączyć się z dowolną cyfrową treścią w Internecie.
Jeśli nie korzystasz jeszcze z kodów QR, wyjaśniam, że przypominają kody kreskowe widoczne na wszystkich produktach. Różni je liczba informacji, jakie można zapisać i udostępnić do odczytu. Te same dane zajmują 10 razy mniej miejsca niż na tradycyjnym kodzie kreskowym.
Kody kreskowe są linearne i jednowymiarowe i mogą pomieścić do 20 cyfr. Kody QR – kombinacje ciemnych i jasnych elementów – są kwadratowe, dwuwymiarowe i zmieszczą tysiące alfanumerycznych informacji. Duża pojemność oraz łatwość zapisu i odczytu czyni z nich wartościowe narzędzie komunikacji z klientami.
Tak wygląda kod QR mojego profilu na Facebooku:
Jak działają kody QR
W Polsce kody QR to wciąż nowinka technologiczna, ale w Japonii są w codziennym użyciu, głównie dzięki możliwości kodowania symboli Kanji/Kana. System QR bez problemu koduje znaki alfabetu arabskiego, greckiego, hebrajskiego i cyrylicy jak również indywidualne symbole określone przez użytkownika.
W Internecie jest wiele stron, które oferują bezpłatne generowanie kodów QR. Podam dwie:
1. Kaywa. Możesz stworzyć kod łączący z witryną WWW, tekstem, numerem telefonu lub smsem.
2. Kerem Erkan. Dodatkowo możesz wybrać kolor, wielkość i format obrazka kodu.
Do odczytania kodu musisz zainstalować w telefonie czytnik kodów QR. Na rynku nie brakuje bezpłatnych aplikacji. Podaję dwie:
1. I-nigma. Najbardziej popularny dekoder współpracuje praktycznie z każdym telefonem wyposażonym w aparat fotograficzny.
2. Barcode Scanner. Czytnik dedykowany telefonom na platformie Android.
Dzielenie się treścią kodów QR
Nie ma praktycznie żadnych ograniczeń dotyczących sposobu i ilości danych, którymi można dzielić się za pomocą kodów QR. Video, strona startowa, e-book, multimedia umieszczone pod jednym adresem URL – wszystko się zmieści.
1. Społeczność
Dzielenie się treścią służy budowaniu społeczności, na przykład, na Twitterze, Blipie lub Facebooku. Na Likify możesz stworzyć kod QR, który przez aktywny przycisk "Lubię to!" połączy użytkownika telefonu z Twoim profilem na Facebooku.
To znacząco upraszcza proces wchodzenia w inne społeczności przez profil na Facebooku – wystarczy jedno kliknięcie.
2. Wezwanie do działania
Po utworzeniu własnej społeczności kolejnym krokiem jest zmobilizowanie jej do konkretnego działania. Co chcesz osiągnąć? Możesz łączyć poszczególne oferty z różnymi kodami QR adresowanymi do wybranych grup.
Praktyczne wykorzystanie kodów QR
Oto kilka pomysłów jak wykorzystać kody QR do lepszej (czytaj: bardziej precyzyjnej) komunikacji z klientami.
1. GDZIE
Kody QR można umieszczać:
1. na awersie i rewersie wizytówki,
2. na ulotkach i w broszurach marketingowych,
3. na karoseriach samochodów,
4. na opakowaniach produktów,
5. na identyfikatorach na zjazdach i sympozjach,
6. na slajdach prezentacji,
7. w restauracyjnych jadłospisach,
8. na biletach i zaproszeniach,
9. na tabliczkach opisujących eksponaty w muzeach i w galeriach,
10. na dokumentach sprzedaży (faktury, rachunki).
2. CO
Kody QR mogą łączyć z:
1. instrukcjami instalacji i obsługi urządzeń,
2. adresami punktów serwisowych i zakupu części zamiennych,
3. lokalizacją firmy na mapie,
4. opisem rekrutacji nowych pracowników,
5. kuponami promocyjnymi i ofertami specjalnymi,
6. ofertami dodatkowych produktów i usług,
7. darmowymi plikami mp3 i video,
8. formularzami kontaktowymi,
9. ankietami badania satysfakcji klienta,
10. wpisami na blogu, które zyskały dużo komentarzy.
3. JAK
Możesz zwiększyć efektywność kodów QR przez:
1. wyjaśnianie do czego służą i jakie niosą korzyści,
2. organizowanie akcji wspomagających plan marketingowy i public relations,
3. szkolenie osób, które boją się nowych technologii,
4. eksperymenty z wielkością, kolorem i miejscem kodów QR,
5. dodanie elementu zabawy i współzawodnictwa, na przykład, polowanie na kod QR.
Przyszłość kodów QR
Kody QR oferują nieograniczone możliwości. Kody nowej generacji będą tak pojemne, że do odczytania treści nie będzie potrzebne połączenie komórki z Internetem – wszystko będzie zapisane w kodzie. Możesz wyobrazić sobie, że odczytanie kodu pozwoli wykreować nową, bogatszą rzeczywistość?
Kody QR mogą współpracować w przyszłości z aplikacjami rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality applications) dostarczając użytkownikowi smartfona pożytecznych i aktualnych informacji o jego bezpośrednim otoczeniu (Gdzie jest najbliższa apteka? Jak dojść do dworca? O której godzinie zaczyna się najbliższy seans w kinie? Jaki jest numer telefonu tej brunetki na przejściu dla pieszych?)
Gdzie widziałeś kody QR? Skanowałeś je telefonem? Warto było?
Co myślisz o kodach QR i ich przyszłości? Jak zamierzasz je wykorzystać w komunikacji z klientami? Napisz o tym w komentarzu.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
czwartek, 14 kwietnia 2011
Kody QR w praktyce
Kategorie:
facebook,
interaktywność,
komunikacja
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Dzięki za inspirację i podpowiedzi, gdzie szukać dobrego serwisu do kodów:) Przyda się do plakatów, ulotek i materiałów szkoleniowych (linki do map, artykułów). Sama do tej pory nie korzystałam z QR, ale to dlatego, że w moim mieście - w przestrzeni publicznej - ich znalezienie graniczy jeszcze z cudem.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam! M.
bardzo fajny wpis. Zainspirował mnie do kilku działań ;-)
OdpowiedzUsuńZnacie jakiś czytnik kodów QR w javie działający offline.
OdpowiedzUsuńTestowałem kilka (w tym Kywa Reader i i-nigma), ale wszystkie potrzebują połączenia z internetem aby odczytać kod.
Ciekawy pomysł na kody QR do promocji wszystkiego co chcemy znalazłam stronę rozkoduj.pl
OdpowiedzUsuńDzięki rozjaśniło mi to dużo i okazało się że na telefonie mam już program nawet nie wiedziałam ;p
OdpowiedzUsuń