Na koniec prezentacji dla studentów o zarządzaniu kryzysem online usłyszałem pytanie: "W którym momencie kariery zawodowej można stwierdzić, że jest się ekspertem zarządzania kryzysem? Kiedy pojawia się pewność, że można udzielać trafnych porad?"
"Nie znam odpowiedzi na wszystkie pytania, ale jest przekonany, że potrafię udzielić właściwych porad dzięki zadaniu serii celnych pytań. Dlatego uważam, że mogę o sobie powiedzieć, że jestem ekspertem." – odpowiedziałem.
Moim zdaniem, żaden odpowiedzialny ekspert nie może sugerować, że zna odpowiedzi na wszystkie pytania. W każdej sytuacji jest tyle zmiennych do zbadania i tyle niewiadomych, że trudno z marszu udzielać konkretnych porad.
Ekspert radzi
Oczywiście, są ogólne zasady działania, ale za takie porady eksperci nie pobierają honorarium, bo można je znaleźć w każdym dobrym podręczniku zarządzania kryzysem i komunikacją kryzysową.
Poza tym, to nie są porady jak rozwiązać problem, ale jak nie pogarszać sytuacji – tonącego nie uratują.
Klienci wielokrotnie tylko częściowo stosowali się do moich zaleceń (przypomnę, że to klient zawsze podejmuje ostateczną decyzję) i najczęściej efekty były zadowalające. Pamiętam też przypadek całkowitego zignorowania moich porad... też z pozytywnym skutkiem.
Nie ma ludzi nieomylnych – są tylko tacy, którzy o tym jeszcze się nie przekonali na własnej skórze.
Klient decyduje
Przekonanie klienta do swojej racji wymaga sporego wysiłku i dużej wiedzy eksperckiej. Kiedy klient się waha lub jawnie okazuje niechęć przedstawiam mu skutki po podjęciu rekomendowanych działań i ich zaniechaniu. Czasem w poszukiwaniu konsensusu odwołuję się do logiki i metody sokratejskiej.
Ekspert jest także otwarty na nowe propozycje. Przyznam, że nie zawsze zgadzam się z moimi współpracownikami w zespole zarządzania kryzysem online. Ale to dobrze, bo wewnętrzna debata pomaga wypracować bardziej skuteczne porady dla klientów.
Na koniec, każdy ekspert PR wie jakie zadać pytania i w jakiej kolejności przed udzieleniem porady. Jeśli chcesz poznać wartość eksperta, posłuchaj jego pytań.
Jaki jest Twój sposób testowania eksperta zarządzania kryzysem online? Napisz o tym w komentarzu.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
piątek, 15 lipca 2011
Jesteś ekspertem zarządzania kryzysem online?
Kategorie:
ekspert,
kryzys,
social media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz