Kiedy ostatnio widziałeś swoją strategię w mediach społecznościowych? W jakim była stanie? Poruszała się o własnych siłach czy ktoś ją pchał na wózku?
Czy Twoja strategia komunikacji jest dziś na tyle silna, że obroni Cię w kryzysie online czy sam będziesz musiał ratować ją z opresji?
Komunikacja online musi być:
1. spójna,
2. zintegrowana,
3. konsekwentna.
Strategia pokazuje cele i ogólny plan akcji. Taktyki to codzienne działania, które prowadzą do realizacji tych celów.
Czy masz spisaną na papierze wizję tego, co chcesz osiągnąć i dlaczego to jest takie ważne? Pół biedy gdyby w grę wchodziły tylko pieniądze. Tu liczy się coś więcej – chodzi o wytwarzanie produktów i świadczenie usług z autentyczną pasją.
Spokojnie – bez paniki. Nie potrzebujesz nowego planu biznesowego liczącego 176 stron. Już tłumaczę.
Czy Twoi pracownicy znają wizję firmy? Jakie jest ich nastawienie? Całkowicie się zgadzają i chcą ją realizować? Czy wyrażają się o firmie (także w prywatnych rozmowach) równie entuzjastycznie jak szef?
Czy znasz swoje silne i słabe strony, zdefiniowałeś wyróżnik rynkowy, opisałeś profil idealnego klienta i rozpoznałeś rynek? Czy znasz problemy klientów i potrafisz je rozwiązać? Jeśli pracujesz dla innych firm, musisz też dodatkowo znać potrzeby ich klientów.
W których konwersacjach na Twitterze i grupach na LinkedIn i GoldenLine udzielają się najczęściej decydenci? Co masz im do powiedzenia? Jak często z nimi rozmawiasz? Co o Tobie sądzą?
Pomyśl tak: klientów coś boli (mają jakiś problem) i Ty masz lekarstwo (doświadczenie), które uśmierzy ból i zlikwiduje problem. Skup się na tym co możesz zrobić dla klientów – nie na tym co masz napisane na firmowej wizytówce.
Od czego zacząć?
Aby stworzyć spójną, zintegrowaną i konsekwentną strategię komunikacji online zacznij od najważniejszego miejsca – od swej firmowej witryny WWW. Stąd wszystko się zaczyna.
Celem jest sprawienie, żeby klienci dzięki różnym narzędziom komunikacji – tradycyjnym i cyfrowym – odwiedzili Twoją stronę w Internecie. Potem musisz ich czymś zainteresować, przekazać wartościowe informacje i zaprosić do współpracy.
Czego oczekujesz od użytkowników? Żeby obejrzeli video lub prezentację, zaprenumerowali newsletter czy pobrali e-book?
Google Analytics pokaże ile czasu ludzie spędzili na witrynie, jakie odwiedzili podstrony, które odsyłacze klikali najczęściej, itd. Skup się na budowie bazy kontaktów i optymalizacji sprzedaży.
10 elementów spójnego planu komunikacji online
1. Blog
Podobnie jak witryna WWW, blog musi być ciekawy i aktualny oraz oferować wartościowe porady pisane prostym językiem. Jak często dodajesz wpisy? Ile osób go pisze? Kto wybiera tematy? Czy treści na blogu zgadzają się z kluczowymi przesłaniami? Kim są czytelnicy i dlaczego wolą Twój blog od milionów innych?
2. Newsletter
Jak często się ukazuje? Jaki jest jego wyróżnik? Czy ten wyróżnik jest dostrzegany i ceniony przez czytelników? Czy szata graficzna zgadza się z oprawą witryny WWW? Zachęcaj prenumeratorów do kontaktów przez dodanie linków do firmowej strony WWW i profili w mediach społecznościowych.
3. Nagrania video
Czy każde video zaczyna się i kończy firmową wizytówką z nazwą firmy i logo? Czy w tekście nagrania znajduje się adres witryny WWW służący do promocji firmy?
4. E-mail
Czy w firmowej korespondencji elektronicznej widać chęć pomocy klientom? Nie sprzedawaj – buduj relacje z przyszłymi (mam nadzieję) klientami. W stopce dodaj odsyłacze do swojej witryny WWW, bloga i innych materiałów, które odróżniają Cię od konkurencji.
5. Profile w mediach społecznościowych
Czy na swoich profilach na Facebooku, Twitterze, LinkedIn i GoldenLine w (prawie) identyczny sposób w prostych i jasnych słowach piszesz jak pomagasz ludziom?
6. Wizytówki
Firmowe wizytówki się przejadły? Mam inne zdanie. Jeśli używasz wizytówek, czy są na ich dwa lub trzy adresy w mediach społecznościowych? Nie ma miejsca? To wyrzuć numer faksu. Dodaj logo i krótki slogan tłumaczący jak skutecznie rozwiązujesz problemy klientów.
7. Podstrona "O nas"
Jeśli będziesz aktualizować jej treść informacjami o nowych pracownikach, nagrodach i sukcesach, możesz zachęcić użytkowników do dłuższej wizyty.
8. Zdjęcia na Pinterest
Czy zdjęcia i grafiki jasno tłumaczą czym się zajmujesz i w jakiej pracujesz branży? Czy opis zgadza się z zawodowym biogramem i blogiem?
9. Biogram
Czy masz dwie wersje zawodowego biogramu (długą i krótką) do wykorzystania w podpisach artykułów, raportów i studiów przypadku?
10. Tradycyjne materiały marketingowe
Wiele firm nadal chętnie korzysta z wysyłki bezpośredniej, ulotek, plakatów i innych tradycyjnych form komunikacji. Czy te materiały jasno i jednoznacznie kojarzą się klientom z tym jak komunikujesz się z nimi online? Czy przekaz jest zwięzły, przekonujący i atrakcyjny wizualnie? Czy wyróżnione są dane kontaktowe? Czy klienci wiedzą czego od nich oczekujesz?
Jak oceniasz obecną kondycję swojej strategii komunikacji online? Napisz o tym w komentarzu.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
wtorek, 21 sierpnia 2012
Zdrowa strategia komunikacji online
Kategorie:
komunikacja,
marketing,
strategia
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz