czwartek, 7 kwietnia 2011

Jak działają listy na Twitterze

Lista umożliwia użytkownikowi Twittera tworzenie w swoim profilu podkategorii wybranych znajomych (followers).

Dla większości użytkowników Twittera lista to książka adresowa, gdzie pod wybranymi hasłami umieszczają podgrupy z profilami osób, których wpisów nie chcą przegapić.

Moim zdaniem, listę trzeba traktować nie jak statyczny katalog użytkowników, ale raczej monitorowany kanał najnowszych wpisów wybranych internautów.

Dwie kategorie list

Listy na Twitterze są dwojakiego rodzaju:

1. Publiczne – dostępne dla wszystkich i każdy może śledzić co się na nich dzieje.

2. Prywatne – dostęp do nich ma tylko właściciel profilu. Nie widzą ich nawet osoby, które są na nich zapisane. To znaczy, że moja konkurencja może mnie wpisać na swoją prywatną listę i śledzić moje wpisy bez mojej wiedzy. Konkurencyjna firma oczywiście wie, że ja mogę postępować tak samo.

Można też obserwować co dzieje się na liście założonej przez innego użytkownika bez śledzenia konkretnego profilu. Dodajesz tę listę bez ręcznego kopiowania jej zawartości.

Innym plusem jest to, że nie ma nigdzie zastrzeżenia o liczbie list, które możesz obserwować.

Do list można też dodawać profile zastrzeżone (protected accounts), ale dostęp do nich jest możliwy dopiero po akceptacji właściciela konta. To samo dotyczy osób, które śledzą taki profil – tylko użytkownicy, którzy uzyskali zgodę mają wgląd do treści.

Oto 10 pomysłów jak wykorzystać listy na Twitterze:

1. lista kontaktów ze swoimi pracownikami,

2. lista kontaktów z klientami – obecnymi i/lub nowymi (lista prywatna),

3. lista kontaktów z osobami, które wezmą udział w konferencji, sympozjum lub szkoleniu,

4. lista kontaktów z użytkownikami wybranego hashtagu (#),

5. lista kontaktów z osobami o podobnych zainteresowaniach,

6. baza wiedzy dla klientów,

7. lista użytkowników, którzy polubili i/lub udostępniają Twoje wpisy,

8. lista konkurencyjnych firm, aby wiedzieć o czym piszą (lista prywatna),

9. lista użytkowników z wybranego miasta,

10. lista osób, z którymi najczęściej rozmawiasz na Twitterze.

Jak budować listy

1. Listy klientów

Jak stworzyć listę do celów marketingowych i public relations? Zacznij od kilku pytań (blogerzy mogą zastąpić "klienta" słowem "czytelnik"):

1. Kim są kluczowi klienci?

2. Czy można ich podzielić na wyraźne segmenty z różnymi potrzebami i zainteresowaniami? Jeśli tak, opisz te segmenty.

3. Jakie są ich cele związane z tym czym się zawodowo zajmujesz?

4. Jakie informacje pomagają im osiągnąć cele?

5. Jakiego rodzaju informacje wywołują u nich największe zainteresowanie?

6. Kto na Twitterze systematycznie pisze na ten temat?

7. Jakiego rodzaju informacje na Twitterze będą najcenniejsze dla tego segmentu klientów w osiągnięciu ich celów?

Mając gotowe odpowiedzi przygotuj listy adresowane do poszczególnych segmentów klientów.

Powiedzmy, na przykład, że jesteś deweloperem, który założył profil na Twitterze. Twoim celem jest przyciągnięcie potencjalnych klientów w okolice Opola. Zdecydowałeś, że swoją ofertę kierujesz do młodych małżeństw, które przymierzają się do kupna pierwszego domu i tych, którzy chcą przenieść się do większego lokum.

Odpowiadając na poniższe pytania stworzysz listę informacji potrzebnych małżeństwom planującym kupno pierwszego domu:

1. Informacje o procesie kupna domu,

2. Informacje o rodzajach kredytu hipotecznego i zasadach przyznawania,

3. Porady jak i gdzie szukać domu i jak go wybierać,

4. Informacje na co zwracać uwagę podczas oglądania domu,

5. Porady jak dobrać wyposażenie domu,

6. Informacje o lokalnej infrastrukturze (sklepy, szkoły, służba zdrowia, itp.),

7. Rynek nieruchomości i trendy oprocentowania kredytów bankowych.

W oparciu o tę listę szukasz blogerów i wydawnictwa publikujące na Twitterze informacje o kupowaniu domu, kredytach, ubezpieczeniach, itd. Dodasz do tego informacje o komforcie życia, bezpieczeństwie, rozrywkach i sposobach spędzania wolnego czasu.

Kompilujesz z tego wspólną listę, dodajesz oczywiście swoje konto i dajesz jej nazwę: Mój Pierwszy Wymarzony Dom w Opolu.

2. Listy dziennikarzy

Jak dziennikarze mogą korzystać z list:

1. Stwórz listę wszystkich dziennikarzy w swej redakcji

2. Stwórz prywatną listę swoich informatorów, według tematów, haseł kluczowych lub nazwisk osób, z którymi robiłeś wywiady.

3. Stwórz prywatną listę swoich konkurentów umożliwiającą śledzenie ich pracy.

4. Stwórz listy branżowe, na których umieścisz ekspertów.

5. Stwórz listy informatorów według miast lub konkretnych rynków.

6. Stwórz listy w oparciu o hashtagi (#) dla ludzi, którzy regularnie dyskutują na wybrany temat (na przykład, konferencja, ważne wydarzenie, rocznica, itd.)

3. Listy praktyków PR

Jak praktycy public relations mogą korzystać z list:

1. Stwórz listę klientów aktywnie korzystających z Twittera.

2. Stwórz listę swoich współpracowników.

3. Stwórz prywatną listę osób pracujących nad wspólnym projektem.

4. Stwórz prywatną listę dziennikarzy, których wypowiedzi chcesz śledzić i którym chcesz proponować tematy.

5. Stwórz listy dziennikarzy według różnych kryteriów (specjalizacja, miasto, medium, gotowość do współpracy, itp.)

6. Stwórz listy organizacji medialnych do śledzenia tematów, którymi się zajmują; na przykład, lista najbardziej aktywnych użytkowników Twittera - zobacz moją listę dziennikarzy lub organizacji medialnych. Jak podoba Ci się moja lista zagranicznych mediów?

Trzy aplikacje do zarządzania listami na Twitterze

1. Twitter List Widget - firmowa aplikacja Twittera. Znajdziesz ją ukrytą pod linkiem Resources. Potem przejdź do Widgets, MyWebsite, ListWidget. Aplikacja pozwala publikować na blogu treść wpisów z dowolnej listy. Przykład jak to działa obok na tym blogu "Dziennikarze mówią".

2. Listorious - internetowy katalog wszystkich list Twittera. Korzystając z Listorious możesz poznać 140 najbardziej popularnych list, znaleźć ludzi, którzy pojawiają się na wielu listach i wybrać listy, które uznasz za najciekawsze.

3. Listiti - usługa działa jak połączenie Alertów Google'a z Twitterem. Podajesz jaką listę śledzisz i Listiti poinformuje Cię e-mailem kiedy ktoś na tej liście wypowie się na wybrany temat. Bardzo pożyteczne narzędzie do monitoringu wielu list pod kątem wybranych słów kluczowych.

Uwaga: Należy pamiętać, że na jednej liście może być obecnie zarejestrowanych maksymalnie 500 osób i każdy użytkownik może stworzyć do 20 list. Teoretycznie na listach masz więc miejsce dla 10,000 osób. Te parametry mogą w przyszłości się zmienić.

Masz na swoim profilu na Twitterze ciekawą listę? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz