środa, 31 sierpnia 2016

Jak media społecznościowe zmieniły opowiadanie firmowych historii

Opowiadanie ciekawych, aktualnych i angażujących historii zawsze było podstawą każdego programu PR.

Po pojawieniu się Internetu i mediów społecznościowych komunikacja z konsumentami i mediami bardzo się zmieniła – inny jest styl opowiadania historii, inni są narratorzy, inne są kanały, inne ramy czasowe i inny poziom kontroli tego, co się mówi.

Kiedyś najciekawsze i najważniejsze opowieści były przekazywane z ust do ust, utrwalane na kamiennych tabliczkach, drukowane w książkach, przesyłane telegrafem, relacjonowane przez radio i pokazywane w telewizji. Dziś najczęściej są przekazywane z jednego komputera do drugiego, jednego telefonu komórkowego do drugiego, jednego tabletu do drugiego...

Oto krótkie podsumowanie tego jak tradycyjne "kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego i jak" zmieniły się w erze mediów społecznościowych.

I. Kto przekazuje informacje o firmie

Stary styl:

1. Rzecznicy prasowi – szef firmy i inne najważniejsze osoby z kierownictwa.

2. Pracownicy działu PR i relacji inwestorskich.

Nowy styl:

1. Oprócz osób wymienionych wyżej, każdy pracownik z dostępem do komputera i Internetu – za zgodą swojej firmy lub bez tej zgody.

2. Różne grupy otoczenia firmy przekazują sobie stale informacje i komentarze.

II. Jak się odbywa komunikacja

Stary styl:

1. W większości w mediach tradycyjnych, informacje są wybierane przez dziennikarzy w gazetach, czasopismach, stacjach radiowych i telewizyjnych.

2. Przez analityków i ekspertów.

Nowy styl:

1. Oprócz osób wymienionych wyżej, także online w internetowych wydaniach poszczególnych mediów, na portalach internetowych i przez blogerów.

2. Firmy wykorzystują dane z Internetu do dokładniejszego wyboru grup docelowych przez e-mail, smsy i profile w sieciach społecznościowych.

III. Treść komunikacji

Stary styl:

1. Firmy kontrolowały treść informacji przekazywanych mediom i opinii publicznej.

2. Firmy przekazywały te same informacje mediom i konsumentom.

Nowy styl:

1. Firmy rozmawiają z mediami i konsumentami w tym samym czasie w kilku kanałach i dopasowują informacje do potrzeb wybranej grupy odbiorców.

2. Firmy muszą odpowiadać na pytania, plotki i pogłoski oraz podawać na bieżąco informacje dotyczące sytuacji kryzysowych.

IV. Proces selekcji informacji

Stary styl:

1. Kierownictwo firmy i dział PR decydowały co będzie przekazane mediom i opinii publicznej.

2. Reporterzy zbierali informacje i wybierali tematy wykorzystując oficjalne komunikaty i własne źródła.

Nowy styl:

1. Firma prowadzi bezpośrednią komunikację z wybraną grupą i przekazuje im najnowsze informacje.

2. Konsumenci z dystansem traktują oficjalne komunikaty i w razie wątpliwości domagają się dodatkowych informacji i wyjaśnień. Bardzo trudno ukryć niewygodną informację.

3. Samozwańczy dziennikarze – blogerzy bez doświadczenia w profesjonalnych mediach – decydują o czym będą pisali i jakie przekażą informacje swoim czytelnikom.

V. Kanały komunikacji

Stary styl:

1. Kierownictwo firmy i dział PR wybierały kanały do komunikacji.

2. Firma wybierała miejsca (kraj, region, miasto), do których były przekazywane informacje.

Nowy styl:

1. Firma nadal może wybrać media, którym przekaże informacje i przez to wpłynąć na wydźwięk pierwszych komentarzy.

2. Ciekawe i kontrowersyjne tematy są natychmiast podchwytywane i przekazywane przez inne media.

3. Informacja z jednego kraju może być od razu opublikowana na całym świecie.

VI. Czas komunikacji

Stary styl:

1. Firma wybierała porę publikacji (dzień i godzina).

2. Datę publikacji można było wybrać z tygodniowym, miesięcznym lub dłuższym wyprzedzeniem.

Nowy styl:

1. Firma wybiera optymalny czas publikacji informacji, ale musi być przygotowana na pytania i dodatkowe wyjaśnienia.

2. Informację można opublikować od razu i przekazać jednocześnie milionom odbiorców.

VII. Wybór grupy docelowej i ile jest wiadomo o tej grupie

Stary styl:

1. Firmy wybierały ogólne grupy docelowe, na przykład młodzi mężczyźni mieszkający w miastach, małżeństwa emerytów, ludzie z dochodami powyżej X złotych, kobiety z dziećmi poniżej 10 lat, itd.

Nowy styl:

1. Firmy wykorzystują dane z Internetu do dokładnego wyboru grupy docelowej.

2. Firmy tworzą dokładne profile swoich konsumentów w oparciu o dane demograficzne, zwyczaje zakupowe i czynniki wpływające na decyzję o zakupie.

Jakie inne zmiany widzisz w komunikacji firmowych opowieści w erze Internetu i mediów społecznościowych? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz