Początki są trudne – najgorsze kiedy nie wiadomo od czego zacząć. Konsternacja, mętlik w głowie i niewiedza wprawiają w zakłopotanie.
Tak jest czasem z wyborem agencji PR, która pomoże w komunikacji w mediach społecznościowych. Z kim rozmawiać? O co pytać na pierwszym spotkaniu? Czym kierować się w wyborze?
Jeśli potrzebujesz porady, zacznij od 50 pytań pomagających wybrać właściwą agencję PR. To nie jest pełna lista – tylko praktyczne wskazówki jak zacząć rozmowę. Do podpisania umowy jeszcze długa droga, ale dobry początek to połowa sukcesu.
I. Monitoring marki
1. Jakich narzędzi używacie do monitorowania online wzmianek o marce?
2. Czy monitorujecie nastawienie/wydźwięk? Jeśli tak, w jaki sposób?
3. Jak raportujecie wzmianki o marce? Czy mogę zobaczyć przykładowy raport?
4. Jak często będę dostawać raporty lub otrzymam do nich dostęp?
5. Jak oceniacie czy wzmianka o marce wymaga natychmiastowej reakcji/interwencji lub można ją pominąć?
6. Kiedy i jakim kanałem otrzymam informację o wzmiance, która wymaga interwencji?
7. Jakie stosujecie podejście do komentowania wzmianek, pozytywne czy negatywne?
8. Jeżeli zdecydujecie się wysłać komentarz jak przygotowujecie jego treść?
9. Jeśli sami nie wysyłacie komentarza czy otrzymam szablon podpowiadający jak skutecznie komentować wzmianki o marce?
10. Czy tylko monitorujecie istniejące wzmianki czy pomagacie tworzyć nowe?
II. Zarządzanie reputacją
11. Jakie usługi oferujecie w ramach kampanii zarządzania reputacją online?
12. Jak wygląda typowy proces rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem reputacją online?
13. Czy potraficie skutecznie usunąć z Internetu wszystkie negatywne wzmianki o marce?
14. Jaki jest podział obowiązków w zarządzaniu reputacją marki online pomiędzy agencją PR i naszym firmowym zespołem?
15. Czy sami tworzycie informacje prasowe i wpisy na blogach czy musimy zlecić to innemu wykonawcy?
16. Jakich i ile informacji potrzebujecie przed przystąpieniem do pracy?
17. Jak sprawdzacie czy zarządzanie reputacją jest skuteczne?
18. Ile czasu potrzebujecie, żeby usunąć negatywne wzmianki o marce?
19. Czy możecie przedstawić plan jak za trzy miesiące będą wyglądać wyniki w głównych wyszukiwarkach w wybranych hasłach kluczowych?
III. Pomiar efektów w mediach społecznościowych
20. Jakie macie doświadczenie w monitorowaniu głównych serwisów społecznościowych?
21. Czy możemy liczyć na współpracę w tworzeniu strategii aktywności w mediach społecznościowych czy tylko na wprowadzenie do nich?
22. Jakich narzędzi używacie do pomiaru efektów aktywności w mediach społecznościowych? Czy to są własne narzędzia czy zewnętrzne (ogólnie dostępne)?
23. Czy za pomocą tych narzędzi możecie odtworzyć archiwalne wpisy czy zaczynamy od zera?
24. Jak wspólnie ocenimy sukces w pozyskiwaniu nowych klientów?
25. Czy możemy wykorzystać wasze narzędzia do analizy naszych danych?
26. Jak mierzycie efektywność każdego serwisu społecznościowego?
27. Czy możecie przedstawić plan jakich zysków z inwestycji możemy oczekiwać po trzech miesiącach?
28. Ile czasu potrzeba, żeby zobaczyć pierwsze efekty?
IV. Społeczność online
29. Czy pomożecie nam zbudować własną społeczność online czy tylko skupicie się na naszej firmowej stronie WWW?
30. Czy i jak pomożecie nam zidentyfikować liderów opinii online? Jeżeli nie, czy możemy skorzystać z listy, którą stworzycie?
31. Kto będzie kontaktować się z liderami opinii: wy czy my? Jeśli wy, czy będą oni wiedzieć o waszej współpracy z nami? Jak zadbacie o to, żeby to były kontakty autentyczne i szczere?
32. Czy przedstawicie nam strategię komunikacji z liderami opinii, która nie będzie sztuczna i natrętna?
33. Jakich metod używacie do poszerzania społeczności online? Czy nie grożą nam z tego powodu jakieś kłopoty?
34. Jak mierzycie skuteczność poszerzania społeczności online?
35. Jak możemy zintegrować społeczność online z klientami w realnym świecie i połączyć z tradycyjnymi działaniami public relations?
36. Czy podacie nam wskazówki jak skutecznie komunikować się w mediach społecznościowych?
37. Czy nauczycie nas jak rozwijać to, co zaczęliście? Czy będziemy wiedzieć jak to robić samodzielnie?
V. Pytania do siebie przed ostateczną decyzją
38. Czy główne wartości agencji PR współgrają z naszymi?
39. Czy nasi klienci są aktywni w mediach społecznościowych?
40. Czy potrzebuję tych usług online?
41. Jeśli to ja mam umieszczać wpisy na Twitterze, Facebooku i blogu, czy wiem jak to robić?
42. Czy oni chcą ze mną pracować? Czy ja mam ochotę współpracować z nimi?
43. Czy rozumieją co nas wyróżnia?
44. Czy zaproponowana strategia jest dopasowana do naszych potrzeb?
45. Czy odpowiadają konkretnie na wszystkie pytania czy uciekają się do ogólnych stwierdzeń?
46. Jaką reputacją agencja cieszy się w branży public relations?
47. Czy postępuje zgodnie z deklaracjami i obietnicami?
48. Czy mam zaufanie do przedstawicieli agencji?
49. Czy rzeczywiście będą troszczyć się o moją markę?
50. Jak zaproponowana strategia komunikacji online komponuje się z innymi celami mojej firmy?
Jak widzisz pierwsza rozmowa z agencją PR o zarządzaniu reputacją online nie musi Cię wprawiać w zakłopotanie kiedy wiesz o co pytać, prawda?
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
poniedziałek, 20 czerwca 2011
50 pytań o zarządzaniu reputacją online przed wyborem agencji PR
Kategorie:
agencja pr,
reputacja,
social media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz