czwartek, 7 października 2010

Wywiad w Internecie

Jako specjalista PR nie przepadam za wywiadami przez e-mail. Takie kontakty stwarzają małe szanse lepszego poznania dziennikarza.

Reporterzy zwykle pracują w takim pośpiechu, że nie mają ochoty na pogawędkę. Są też tacy, którzy stanowczo zabraniają kontaktu telefonicznego pod groźbą wykreślenia nazwiska z artykułu.

Znajomy dziennikarz z kolei uwielbia wywiady przez e-mail. Cytaty są w 100 procentach dokładne. Notatki się nie gubią. Łatwo je odszukać w archiwum.

Dodatkowo:

1. E-mail jest efektywny. Reporter może dokładnie wyjaśnić o co mu chodzi i przedstawić listę pytań.

2. E-mail daje dziennikarzowi pisemną wypowiedź co jest bardzo przydatne w sytuacji, kiedy rozmówca kwestionuje prawdziwość cytatu.

3. E-mail daje czas na przemyślenie odpowiedzi.

4. E-mail umożliwia wywiady z ludźmi w różnych strefach czasowych, którzy być może nie mówią najlepiej po polsku, ale potrafią porozumiewać się w piśmie.

Jest też kilka niebezpieczeństw:

1. Reporter nigdy nie wie na pewno, kto udziela odpowiedzi. E-mail podpisany przez prezesa może być zredagowany i wysłany przez rzecznika prasowego.

2. E-mail nie pozwala zadawać spontanicznych pytań.

3. Pytania muszą być bardzo precyzyjne, gdyż trudno zadawać pytania uzupełniające lub sprawdzające.

4. Dziennikarz nie słyszy wahania głosu, intonacji i nie ma wglądu w sposób budowania odpowiedzi przez rozmówcę.

5. Wywiad poprzez e-mail może przynieść ciekawy cytat, ale jako taki rzadko jest porywający.

Coraz więcej reporterów korzysta z możliwości zadania pytań przez e-mail, choć szybko poznają dobre i złe strony takiego rozwiązania.

Oto 5 wskazówek jak wykorzystać e-mail dla potrzeb wywiadu bez kontaktowania się z dziennikarzem przez telefon:

1. Jeżeli dziennikarz wysyła pytania przez e-mail, nie chwytaj za słuchawkę, aby na nie odpowiedzieć. Niech dziennikarz sam wybierze sposób komunikacji.

2. Udzielaj zwięzłych odpowiedzi i nigdy nie mów więcej niż musisz.

3. Nie wysyłaj dodatkowych materiałów (książki, teczki prasowe, informacje prasowe) jeżeli dziennikarz wyraźnie o to nie prosi.

4. Przed wysłaniem odpowiedzi sprawdź ortografię, interpunkcję i gramatykę.

Na koniec:

1. Sprawdzaj wszystkie informacje tak jak to robisz przygotowując się do "zwykłego" wywiadu.

2. Sprawdź prawdziwość adresu e-mail dziennikarza. Pamiętaj, że adresy e-mail mogą być fałszywe.

3. Dbaj o profesjonalizm. E-mail żyje wiecznie. Raz wysłany może być przekazywany nieskończonej liczbie odbiorców.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz