W public relations słuchanie jest najcenniejszą umiejętnością - dużo ważniejszą od mówienia.
Uważne i systematyczne słuchanie tego, co mówi się w mediach społecznościowych daje aktualną wiedzę o zmianach na rynku i o tym, co mówi o sobie konkurencja.
W Internecie funkcjonują dwie kategorie wyszukiwania informacji:
1. wyszukiwanie danych archiwalnych (Search and Tracking),
2. wyszukiwanie danych w czasie rzeczywistym (Real Time Search).
Oto 25 narzędzi monitoringu Internetu, z których korzystam najczęściej:
I. Google
1. Google Alerts - Proste w ustawieniu komunikaty Google polegają na przesyłaniu komunikatów według wybranego zapytania lub hasła. Można je używać do monitoringu rozwijającego się wydarzenia, śledzenia konkurencji lub nowości w branży.
2. Google Trends - Jak nazwa wskazuje usługa służy do monitorowania zmian i trendów. Dodatkowa funkcja pokazuje jak obserwowane wydarzenie wpływa na popularność zapytań w wyszukiwarkach.
3. Google Insights - Pomaga porównać liczbę zapytań według regionów, kategorii, okresów i właściwości.
4. Google Reader - Agregator treści czytający wpisy RSS online i offline. Jeśli śledzisz aktualności RSS i Atom w wielu miejscach w Internecie, masz możliwość zestawienia ich i czytania na jednym koncie.
5. Google Blog Search - Narzędzie pomagające śledzić co dzieje się na blogach. Dodatkowo monitoring konkretnych blogów według interesujących Cię tematów.
6. Google News Search - Monitoring wiadomości z całego świata. Także funkcja filtrowania informacji według haseł, tematów i zainteresowań.
II. Yahoo
7. Yahoo Sideline - Aplikacja umożliwiająca tworzenie i grupowanie zapytań w czasie rzeczywistym na Twitterze.
8. Yahoo Pipes - Usługa do wyszukiwania firm i marek w Internecie. Można tworzyć połączenia popularnych wpisów i mieszać dane za pomocą wizualnego edytora. Łatwa publikacja informacji i dzielenie się nimi bez potrzeby znajomości zasad kodowania.
III. Twitter
9. Twilert - Bezpłatna usługa monitoringu Twittera według haseł i marek. Informacje o wzmiankach wysyłane na zarejestrowany adres e-mail.
10. Twazzap - Narzędzie do monitoringu w czasie rzeczywistym. Szybko filtruje wiadomości według wybranych haseł i wyszukuje kluczowych autorów wpisów.
11. Twitter Search - Jak nazwa wskazuje służy do bezpośrednich wyszukiwań w Twitterze. Dodatkowo funkcja filtrowania wyników według wybranych haseł.
12. Twittorati - Śledzi wpisy umieszczone na Twitterze przez stu najbardziej wpływowych blogerów według serwisu Technorati.
13. Tweetgrid - Aplikacja do monitoringu Twittera w czasie rzeczywistym według dziewięciu haseł, tematów, wydarzeń, osób, konwersacji, grup, hashtagów (#), itd. Nowe wpisy są automatycznie aktualizowane na ekranie komputera.
14. Monitter - Monitor plus Twitter daje Monitter. Monitoring Twittera w czasie rzeczywistym, według wybranego hasła.
15. CoTweet - Wersja bezpłatna dla osób i firm obsługujących kilka kont na Twitterze. Podstawowe funkcje do zarządzania konwersacjami: planowanie, archiwizacja, alerty e-mail o wzmiankach, narzędzia do pracy zespołowej i dostęp do profili znajomych.
IV. Inne
16. Social Mention - Narzędzie do monitoringu online mediów społecznościowych. Komunikaty wysyłane na adres e-mail zgodnie z wybranym hasłem. Można wykorzystać do monitoringu marki, firmy, kampanii public relations, rozwojowego wydarzenia, konkurencji, itp.
17. Omgili - Usługa monitoringu treści na forach, tablicach i listach dyskusyjnych według wybranego tematu. Optymalne miejsce do sprawdzenia co ludzie mówią w Internecie na dowolny temat.
18. Technorati - Internetowy monitoring treści blogów. Nazwa jest połączeniem słów 'technology' (technologia) i 'literati' (intelektualiści), co ma sugerować inteligencję technologiczną lub intelektualizm. Usługa wykorzystuje hasła kluczowe wpisów na blogach (etykiety, kategorie) do pogrupowania treści wyników, pokazując najnowsze jako pierwsze. Co ważne, Technorati ustala ranking "autorytetu" bloga, w oparciu o liczbę zewnętrznych linków do bloga w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
19. Trendrr - Pomaga ocenić popularność i znajomość trendów w sieciach społecznościowych, blogosferze i serwisach video. Można porównać trendy i oceniać zmiany według różnych źródeł i kryteriów.
20. Guzzle - Automatycznie analizuje wpisy i archiwizuje w odpowiedniej kategorii. Kiedy szukasz danych na wybrany temat, Guzzle podaje informacje w oparciu o najnowsze wyniki zapytań.
21. Addictomatic - Usługa wyszukiwania najnowszych informacji, wpisów na blogach, zdjęć i nagrań video.
22. SocialPointer - Platforma monitoringu treści w mediach społecznościowych w czasie rzeczywistym.
23. Reputation Defender - Usługa zarządzania reputacją w mediach społecznościowych: monitoring prywatności i opinii o marce. Funkcja MyEdge pomaga zarządzać danymi udostępnianymi przez Google.
24. Klout - Usługa pomagająca zrozumieć i zmierzyć swoją pozycję w Internecie. Ułatwia znalezienie najbardziej wpływowych internautów.
25. NutShellMail - Narzędzie monitoringu treści w mediach społecznościowych umożliwiające zarządzanie komunikacją we wszystkich serwisach z jednego konta e-mail. Obsługuje m.in. Facebooka, Twittera i LinkedIn.
Jakie jest Twoje ulubione narzędzie monitoringu i analizy treści w Internecie? Napisz o tym w komentarzu.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
poniedziałek, 24 stycznia 2011
25 narzędzi do monitoringu Internetu
Kategorie:
komunikacja,
monitoring,
social media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz