Budowanie w mediach społecznościowych rozpoznawalnej marki, mocnej pozycji i sieci wartościowych kontaktów nie wymaga opracowania skomplikowanych algorytmów ani studiowania algorytmiki.
Oczywiście Google+, Facebook i Twitter mają swoje tajemnicze algorytmy, ale Tobie do sukcesu wystarczą dwa kluczowe elementy: 1. wartościowa treść i 2. sieć użytkowników, którzy będą ją promować (oceniać i przekazywać innym).
Budowanie sieci osobistych kontaktów to coś więcej niż automatyczne dodawanie do listy nowych znajomych. Klik i następny proszę... Potrzebny jest aktywny udział w konwersacjach – tylko w ten sposób zostaniesz zauważony. Udział w sondach i komentowanie wpisów innych osób pokaże, że chcesz coś wnieść do społeczności.
Oto 7 podstawowych zasad budowania prywatnej sieci społecznościowej:
1. Zawieraj nowe znajomości, zapraszaj do kontaktu, ale NIE narzucaj się.
Najlepszym miejscem na debiut jest pojawienie się na liście znajomych użytkownika, który ma kilkuset lub kilka tysięcy aktywnych kontaktów. Ocenianie ich wpisów (na przykład, "Lubię to!" na Facebooku) może zwiększyć zainteresowanie tym co piszesz w innych miejscach.
Ale pamiętaj: nikt nie ma dużo czasu i nie będzie myszkować na Twojej Osi czasu ani na profilu na Twitterze – nikt nie będzie codziennie retweetować 100 wpisów ani odpowiadać osobiście na pytania debiutanta. Oceniaj cudze wpisy i szanuj czas innych użytkowników.
2. Dziel się informacjami, dyskutuj i komentuj – ale nie zachowuj się jak troll.
Komentowanie i prowadzenie konwersacji w mediach społecznościowych wymaga uważnej lektury cudzych wpisów.
Nie bądź oryginalny na siłę. Nie prowokuj i nie staraj się być zbyt kontrowersyjny tylko po to, żeby zwrócić na siebie uwagę.
Ostrożnie na początek z żartami – nie każdy musi podzielać Twoje poczucie humoru.
3. Udzielaj się w różnych sieciach społecznościowych, ale nie rób tego po łebkach.
W Internecie są setki serwisów społecznościowych i komunikatorów. Wejście do sieci popularnych portali społecznościowych (na przykład, Facebook, LinkedIn, GoldenLine) znakomicie poszerza krąg potencjalnych kontaktów. Mądrze zarządzaj czasem.
Stworzenie i utrzymanie aktywnego profilu na niektórych serwisach wymaga wiele pracy – wybierz te media społecznościowe, które są dla Ciebie najbardziej wartościowe. Nie rozmieniaj się na drobne.
4. Dziel się ciekawymi i wartościowymi materiałami z ulubionych serwisów, ale nie wysyłaj treści komercyjnych.
Obserwując wyniki w popularnych wyszukiwarkach na pewno zauważysz, że tematy publikowane w pewnych mediach społecznościowych częściej lokują się na pierwszych stronach. Dodanie jako pierwszy takiej informacji w swoim serwisie zwiększa szansę na bycie zauważonym przez grupę.
Z drugiej strony, umieszczanie treści pomijanych przez innych użytkowników zmniejsza szansę na pojawienie w czołówce wyników w wyszukiwarkach. Jeśli będziesz zachowywać się egoistycznie, możesz nawet spotkać się z dyskretnym ostracyzmem grupy. Postaraj się, żeby Twoje wpisy warte były oceny "Lubię to!".
5. Dziel się ciekawymi i wartościowymi materiałami z wielu portali, ale nie wysyłaj materiałów tylko z jednego serwisu lub bardzo wąskiej listy.
Wielu użytkowników zasila media społecznościowe wyłącznie swoimi materiałami i sporadycznie komentuje i ocenia cudze wpisy. To znak, że wykorzystują te miejsca tylko do autopromocji i dystrybucji własnych treści marketingowych – chyba nie taki wizerunek chcesz wykreować, prawda?
Aby uniknąć takich podejrzeń, wysyłaj artykuły z różnych źródeł, pasujące oczywiście tematycznie do serwisu lub listy dyskusyjnej.
6. Regularnie zabieraj głos, komentuj, bierz udział w sondach – nie pozwalaj sobie na dłuższe okresy milczenia i absencji.
Kluczem do sukcesu marketingowego w mediach społecznościowych jest konsekwencja i systematyczność. Zbyt długie przerwy mogą zniszczyć to, co już osiągnąłeś.
Nie znaczy to, że nie możesz sobie pozwolić na wakacje, ale im chętniej będziesz udzielać się w serwisie, tym większe zainteresowanie spotka Twoje autorskie wpisy.
7. Spełniaj prośby znajomych i przyjaciół – ale NIE wysuwaj za wiele próśb w zamian.
Pomagaj przyjaciołom i oni też Cię wspomogą w potrzebie! Nie ociągaj się z oceną lub komentarzem. Wyjdź ludziom naprzeciw, to zachęci ich do podobnej reakcji.
Nie proś o nic, bez zaoferowania czegoś w zamian – jeśli prosisz o pozytywną oceną, najpierw sam zadbaj o najwyższą jakość. Inaczej, ludzie będą Cię najpierw ignorować, a jeśli to nie pomoże, zaczną unikać.
Konkluzja
Podstawą prawdziwego kontaktu w mediach społecznościowych są ludzkie reakcje – fakt, że autor wpisu sam rzeczywiście zadbał o najlepszą jakość treści i przekonanie, że dzięki temu podobnie ocenią go inni.
Jeśli chcesz dotrzeć ze swoim przekazem do jak największej liczby odbiorców, musisz zachowywać nie jak komputer czy robot, ale jak normalny człowiek. Bądź otwarty i przyjazny i porozmawiaj z kimś online od czasu do czasu.
Z jakimi osobami najchętniej rozmawiasz online? Dlaczego to sprawia Ci przyjemność? Napisz o tym w komentarzu.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
poniedziałek, 28 marca 2011
7 porad jak budować prywatną sieć społecznościową
Kategorie:
komunikacja,
marketing,
social media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz