W pierwszej części pisałem, że słuchanie konwersacji w mediach społecznościowych zmierza do znalezienia odpowiedzi na pięć pytań: 1. kto, 2. co, 3. gdzie, 4.kiedy i 5. dlaczego.
W drugiej części powiem jakich konkretnych informacji szukać i jakie są trzy kluczowe kryteria pomiaru.
Co mierzyć
W zarządzaniu reputacją online liczą się trzy pomiary: 1. liczba, 2. ton i 3. trend.
1. Liczba. Pomiar dotyczy liczby komentarzy i porównania ich z innymi tematami (temat dominujący, drugorzędny, śladowy) W przypadku małych firm bywa, że nikt o nich nie mówi. To wynik prawie tak samo zły jak ten kiedy mówi się tylko źle. Trzeba więc coś zrobić, żeby wywołać dyskusję.
2. Ton. Ocena proporcji pozytywnych i negatywnych wypowiedzi, czasem nazywana "analizą nastawienia". Nagradzaj tych, którzy wypowiadają się pozytywnie – to zmobilizuje ich do kolejnych komentarzy. Kiedy przeważają wypowiedzi krytyczne, poszukaj źródła problemu. Po usunięciu przyczyny, ton komentarzy powinien się zmienić na korzyść. Jeżeli upowszechniane są nieprawdziwe treści, przedstaw krótkie i rzeczowe sprostowanie.
3. Trend. Regularny monitoring dwóch powyższych kategorii pokaże trend i umożliwi pomiar efektywności działań public relations, reklamy i marketingu.
Szukanie okazji
Słuchamy szukając okazji do zabrania głosu. Szukamy komentarzy o naszej marce (pozytywnych lub negatywnych) i wzmianek o konkurencji lub branży. Ignorowanie tych informacji pozbawia nas okazji do włączenia się do konwersacji.
Jakie informacje są najważniejsze kiedy chodzi o Twoją markę, konkurentów i branżę?
1. Twoja marka i konkurenci
2. Pytania
3. Pochwały
4. Narzekania
5. Rekomendacje
6. Hasła kluczowe: pełna nazwa firmy, skrócona nazwa firmy, kluczowi konkurenci, produkty i konkretne usługi.
Słuchanie dostarcza mnóstwa pożytecznych informacji. Pracownik, który właśnie stracił pracę może umieścić w Internecie dwa różne komentarze:
1. Komentarz pozytywny: "Wrrr. Właśnie wylali mnie z firmy ABC. Kapa. Mimo to życzę powodzenia na premierze (nazwa nowego produktu), bo to naprawdę wyświgany towar."
2. Komentarz negatywny: "Te sztywne kołki z ABC właśnie wywaliły mnie z pracy. Z przyjemnością będę patrzył na katastrofę premiery (nazwa nowego produktu) beze mnie."
W obydwu wpisach znalazły się nazwa firmy i jej produktu. Dzięki słuchaniu wiesz czego możesz spodziewać się po byłym pracowniku i co zrobić kiedy jego podanie o pracę trafi na Twoje biurko.
Słuchanie tego, co mówi się o Twojej branży ma nieco inny charakter, ze względu na większy zasięg.
Na początek warto nasłuchiwać wzmianek w sześciu kategoriach:
1. Branża
2. Ogólne słowa kluczowe związane z Twoją branżą
3. Konkretne słowa kluczowe dotyczące wybranych produktów i/lub usług
4. Hasła i wyrażenie niezwiązane bezpośrednio z branżą – jeśli klienci używają jakiegoś innego słowa do opisu Twego produktu i/lub usługi też musisz to monitorować.
5. Liderzy branży
6. Eksperci i analitycy branżowi
Strategiczne słuchanie
Słuchanie w mediach społecznościowych jest fundamentem każdego planu medialnego. Jak włączyć się do konwersacji online bez wiedzy o czym rozmawiają internauci, jaki styl rozmowy im najbardziej odpowiada i który serwis wybrać do konwersacji?
Słuchanie dla samego słuchania mija się z celem jakim jest opracowanie spójnej strategii w mediach społecznościowych. Co więcej, treść odpowiedzi na pytania przygotowujące strategię może się zmieniać. Bez aktywnego słuchania wbudowanego w proces tworzenia strategii można przeoczyć istotną zmianę zachowań lub nastawienia klientów.
Sukces w mediach społecznościowych nie przychodzi bez trudu – wymaga uważnego słuchania i aktywnego udziału w konwersacjach, co z kolei jest trudne bez regularnego monitoringu kluczowych konwersacji.
Jaką rolę odgrywa słuchanie w Twojej strategii w mediach społecznościowych?
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
czwartek, 3 marca 2011
Strategiczne słuchanie w mediach społecznościowych – część 2/2
Kategorie:
media,
monitoring,
social media
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz