Kiedy informacja przechodzi do historii? Jak długo żyje? Czy można ją reanimować po śmierci?
Kołem napędowym cyklu informacyjnego w mediach jest niespożyty apetyt na nowości.
Cykl informacyjny to czas pomiędzy pierwszą publikacją informacji, a jej następną aktualizacją. Najlepszym przykładem jest poranne wydanie gazety. Od pierwotnej publikacji do podania nowych szczegółów mija doba. Cykl informacyjny w tym przypadku trwa 24 godziny. W tygodniku to 7 dni. W kwartalniku - 3 miesiące.
Wiadomość starzeje się szybciej niż kiedyś. Informacje i nagrania video są szybko aktualizowane. Brak nowych szczegółów lub innego spojrzenia na temat oznacza, że informacja z miejsca jest zastępowana przez najnowsze "sensacyjne" doniesienie.
Trudno usnąć
Całą noc nie spałem po lekturze wyników badania zespołu fizyków statystycznych, którzy obliczyli tempo w jakim spada liczba osób czytających artykuł publikowany w Internecie.
W raporcie "Fifteen Minutes of Fame: The Dynamics of Information Access on the Web" węgierscy fizycy stwierdzają, że większość wiadomości przestaje być czytana po 36 godzinach od umieszczenia w sieci. Mówiąc bardziej dokładnie, artykuł umieszczony w Internecie przeczyta połowa nim zainteresowanych w 36 godzin od publikacji.
Półtora dnia. Tyle żyje artykuł w Internecie.
36 godzin i połowa potencjalnych czytelników być może nigdy nie przeczyta artykułu. Co w związku z tym praktyk public relations może powiedzieć swoim klientom, aby ich nie stracić? Na szczęście, może powiedzieć sporo.
Oto sześć sposobów zwiększenia wartości i czasu życia informacji w Internecie:
1. Sieć nigdy nie zapomina. Mimo że liczba aktywnych czytelników spada dramatycznie w krótkim czasie, to Internet dzięki swej naturze Wielkiego Archiwisty sprawia, że coś co jest raz opublikowane nigdy nie zniknie. Po wpisaniu do wyszukiwarek słów kluczowych zainteresowani klienci mogą wrócić do tekstu w dowolnym momencie. A to może zachęcić ich do składania ofert lub bezpośrednio generować większą sprzedaż.
2. Potęga indywidualnego kontaktu. Nigdy nie wiesz czy potencjalny klient przeczytał fachowy artykuł, rzeczowy komentarz lub przyjazną recenzję. Ale dzięki poczcie elektronicznej możesz wysłać informacje prasowe bezpośrednio konkretnym odbiorcom praktycznie za darmo. Doświadczeni praktycy public relations mają pod ręką szablony informacji uwzględniające typowe sytuacje.
3. Siła witryny WWW. Umieść artykuły prasowe, relacje radiowe i telewizyjne na firmowej witrynie WWW przed upływem 36 godzin. Odsyłacz do tego artykułu powinien być wyeksponowany za pomocą innego koloru lub bannera.
4. Materiały marketingowe. Agencje public relations miały w zwyczaju wydawać krocie na wymyślne wydawnictwa, ale dziś dzięki nowoczesnym drukarkom każdy może to zrobić sam. Zeskanuj artykuł z gazety i dołącz odbitkę do teczki prasowej. Kiedy uzbierasz ich więcej, pogrupuj w tematy. Łatwiej będzie wtedy dopasować zawartość teczki prasowej do potrzeb konkretnego dziennikarza lub wydarzenia.
5. Tablica ogłoszeń. Traktuj załogę jak swoich najlepszych klientów. Podnieś morale pracowników dając im poczucie, że pierwsi dowiadują się o wszystkim. Wyślij im e-mail z wiadomością zaraz po publikacji w Internecie. Rozłóż kopie informacji w recepcji, stołówce, palarni. Wywieś na tablicy ogłoszeń.
6. Powrót do mediów. Nie zakładaj, że wszyscy czytają wszystko. Rozważ zasadność szybkiego przekazania informacji o artykule dziennikarzom w prasie fachowej i organizatorom konferencji branżowych. Pamiętaj o delikatnej wśród dziennikarzy kwestii "korzystania" z materiałów konkurencyjnych tytułów/redakcji/autorów.
Szybciej, dłużej, więcej
Słynny amerykański twórca Andy Warhol powiedział w 1968 roku: "W przyszłości każdy będzie sławny na cały świat przez 15 minut." Informacja opublikowana w Internecie ma swoje 36 godzin sławy, kiedy to przeczyta ją połowa wszystkich zainteresowanych. To więcej niż "kwadrans" Warhola i mniej niż można sobie życzyć. Postępując zgodnie z podanymi wskazówkami wydłużysz "czytelnicze życie" artykułu w elektronicznej sieci, wzmocnisz jego wartość marketingową i - jak wszystko dobrze pójdzie - zwiększysz sprzedaż.
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
czwartek, 9 grudnia 2010
36 godzin sławy informacji w Internecie
Kategorie:
informacja,
komunikacja,
online
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz