Operatory Google to proste komunikaty wpisywane do okna wyszukiwarki przed interesującą nas frazą, pomagające dokładnie opisać jakich informacji szukamy w Internecie.
Oto lista 15 operatorów, z których korzystam najczęściej:
1. "Szukana fraza"
Operator wyszukuje tylko wyrażenia/hasła umieszczone w cudzysłowie. Idealne rozwiązanie kiedy poszukiwana fraza jest niejednoznaczna i łatwo ją z czymś pomylić. Na przykład:
"dobry plan kryzysowy"
Operator poszuka tylko "dobrych planów kryzysowych" i wykluczy z wyników złe :-)
2. - (i +)
Operator - usuwa strony z podanym hasłem z listy wyników. Na przykład, szukasz agencji public relations, ale nie chcesz, żeby to była firma z Warszawy, wpisz:
agencja pr -warszawa
Użycie + zmusi Google do uwzględnienia słów, które normalnie byłyby pominięte, na przykład:
"plan kryzysowy+symulacja"
3. ~
Dodanie tyldy podpowiada Google, że interesują Cię też synonimy szukanego hasła. Na przykład, wpisanie "~plan" pokaże także wyniki ze słowami "program", "strategy" i "design".
4. site:
Operator przeszukuje tylko treść wybranej domeny – przydaje się kiedy interesuje Cię tylko zawartość konkretnej witryny WWW. Na przykład:
site:twitter.com mediagapa
site:twitter.com pressencepr
site:twitter.com pressentacje
5. link:
Ten operator pomaga sprawdzić jakie inne witryny WWW umieściły u siebie odsyłacze (linki) do badanej domeny. Google pokazuje tylko wybrane odsyłacze, ale na początek to zwykle wystarczy. Na przykład:
link:pressence.com.pl
6. allintitle: (lub intitle:)
Operator szuka stron, które mają wybraną frazę w tytule strony.
Intitle: działa podobnie, ale tylko w odniesieniu do pojedynczych słów. Na przykład, gdybyś szukał: intitle:trener medialny, w wynikach zobaczysz strony ze słowem "trener" w tytule i z przymiotnikiem "medialny" w innych miejscach strony.
7. allintext: (lub intext:)
Operator przeszukuje strony, które w tekście mają wybraną frazę.
8. allinanchor: (lub inanchor:)
W wynikach zobaczysz strony, które mają słowa kluczowe w odsyłaczach do nich kierujących, według liczby odsyłaczy. Na przykład, jeśli wpiszę: allinanchor:kryzys, Google pokaże najbardziej popularne strony, które mają w odsyłaczach słowo: "kryzys".
9. allinurl (lub inurl:)
Podobny operator do omówionych wyżej, z tym, że wyszukuje frazy w adresach URL. Na przykład: inurl:view/view.shtml pokaże listę kamer internetowych – praktyczne dla podglądaczy :-)
10. allinpostauthor: (lub inpostauthor:)
Obsługuje tylko blogi – wybiera artykuły napisane przez konkretnych autorów. Na przykład, jeśli interesują Ciebie teksty Bogusława Feliszka, wpisz do okna wyszukiwarki: allinpostauthor:Bogusław Feliszek.
11. *
Umieszczenie gwiazdki (*) podpowiada Google, że nie jesteś pewny treści szukanej frazy. Przydaje się w wyszukiwaniu częściowo zapamiętanych tytułów (książek, tekstów, wierszy, cytatów). Jeśli umieścisz gwiazdkę w zapytaniu: Coś o kryzysie online* Google zaproponuje własną "autorską" listę wyników.
12. related:
Prosty operator: wyświetla wyniki stron powiązanych z daną domeną. Ciekawy test semantyczny jak Google interpretuje nazwę domeny, na przykład: related:www.mediagapa.pl.
13. info:
Użycie tego operatora (na przykład, info:www.pressence.com.pl) dostarczy wiele ciekawych informacji o domenie – pokaże m.in.:
1. kopię strony zrobioną przez Google,
2. strony podobne do tej, która Cię interesuje,
3. Strony zawierające odsyłacze do domeny,
4. inne strony (podstrony) tej domeny
14. define:
Google potrafi naprawdę dużo. Jeśli wpiszesz: define:paparazzi, otrzymasz definicje słowa "paparazzi" pobrane z różnych witryn.
15. weather:
Prosty i praktyczny operator – pogoda w Opolu: weather:opole
Z jakich operatorów Google korzystasz najczęściej? Jaki praktyczny operator proponujesz dodać do mojej listy?
Każdy kryzys online zaczyna się lokalnie. Nie każdy kończy się globalnie. Tel. 77 441 40 14.
poniedziałek, 16 maja 2011
15 praktycznych operatorów Google
Kategorie:
internet,
monitoring,
online
Ekspert zarządzania komunikacją kryzysową, konsultant public relations, trener medialny. Autor ponad 1,700 artykułów o PR, zarządzaniu ryzykiem i kryzysem, strategicznej komunikacji kryzysowej, komunikacji online, relacjach z mediami, wystąpieniach publicznych i pisaniu informacji prasowych. W poprzednim życiu poławiacz pereł. Nie lubi miejsca w samolocie daleko od wyjścia. Ulubiona książka: właśnie ją czyta :-)
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz