czwartek, 26 maja 2011

7 celów pomiaru efektywności bloga

Zapytaj blogerów jak rozwijają się ich blogi i zobaczysz, że nagle stają się nerwowi. Dlaczego? Czy w blogosferze grasuje jakiś wirus arytmetykofobii?

Parametry bloga pomagają Ci sprawdzić czy blog rozwija się zgodnie z oczekiwaniami. Wskaźniki i parametry to liczby, a liczby pozwalają wyznaczać i sprawdzać konkretne efekty.

Wiem, że nie wszyscy przepadali za matematyką w szkole; jeszcze mniej osób lubiło swego nauczyciela. Ale pomiary na blogu nie wymagają uniwersyteckiego dyplomu.

Podstawą jest proste założenie: nie jest ważne ile osób czyta Twego bloga – liczy się to czy czytają go właściwi ludzie. Czego od nich oczekujesz? Co mają zrobić po wizycie na blogu?

Główne pomiary na blogu

I. Cel: Pozyskanie nowych klientów.

Wskaźniki:

1. Ilu masz gości na blogu?

2. Ile osób regularnie czyta wpisy na blogu?

3. Skąd pochodzą czytelnicy?

4. Jakie działy lub strony najbardziej ich interesują?

II. Cel: Dostarczenie odpowiedniej treści.

Wskaźniki:

1. Ile notujesz odwiedzin na blogu dziennie i miesięcznie? Czy jest ich mniej czy więcej w porównaniu do ubiegłego miesiąca lub roku?

2. Które strony cieszą się największą popularnością? Jakiego rodzaju artykuły są najchętniej czytane?

3. Czy korzystasz z innych (poza tekstem) formatów (zdjęcia, prezentacje, video, podcasty, e-booki)?

4. Czy czytelnicy klikają na odsyłacze w artykułach? Czy klikają na odsyłacze do podobnych artykułów?

5. Czy tworzysz dodatkowe materiały (raporty, prezentacje, video) do wpisów na blogu?

6. Czy czytelnicy korzystają z prenumeraty przez RSS?

7. Czy czytelnicy odwiedzają rekomendowane przez Ciebie strony?

8. Gdzie czytelnicy przenoszą się z Twojej strony? Czy kierujesz ich do stron z informacjami o Twoich produktach?

III. Cel: Zwiększenie poziomu interakcji z użytkownikami.

Wskaźniki:

1. Ile czasu czytelnicy spędzają na Twoim blogu? Czy to zmienia się w czasie dnia, zależy od dnia tygodnia lub pory roku?

2. Czy są artykuły, które czytelnicy czytają dłużej? Czy są tematy, którym poświęcają więcej czasu? Czy to są tematy, które specjalnie promujesz?

3. Czy czytelnicy zostawiają komentarze pod wpisami? Większość internautów to bierni podglądacze – czytają, ale nie komentują.

4. Czy blog pomaga tworzyć internetową społeczność przez dzielenie się komentarzami, zdjęciami i nagraniami video?

IV. Cel: Wzmocnienie marki.

Wskaźniki:

1. Czy blog wzmacnia znajomość i rozpoznawalność marki?

2. Czy blog wzmacnia pozytywny wizerunek marki?

3. Czy blog tworzy sympatię dla marki?

4. Czy blog zwiększa gotowość do zakupu Twoich produktów?

V. Cel: Poprawa pozycjonowania w wyszukiwarkach.

Wskaźniki:

1. Jakie hasła kluczowe kierują czytelników do Twego bloga? Jaką masz pozycję w wyszukiwarkach w tych hasłach? Co się ostatnio zmieniło?

2. Ile osób umieściło linki do Twego bloga na swoich witrynach WWW? Jaka jest pozycja tych witryn w Internecie?

3. Ile jest linków wychodzących z bloga? Czy to zwróciło uwagę i/lub zwiększyło zainteresowanie ekspertów?

4. Czy na blogu są linki do innych witryn (blog wewnętrzny, działy tematyczne lub strona firmowa)?

VI. Cel: Zwiększenie sprzedaży.

Wskaźniki:

1. Czy możesz monitorować poziom sprzedaży z Twego bloga? Na przykład, czy masz linki do podstron z produktami?

2. Czy na blogu są informacje poradnicze jak korzystać z Twoich produktów?

3. Czy treści na blogu skracają czas na podjęcie decyzji o kupnie? Czy w stopce listów e-mail są linki do bloga lub witryn pochodnych?

4. Czy klienci kontaktują się z firmą po lekturze wpisów na blogu?

5. Czy oferujesz na blogu promocyjne oferty?

6. Czy na blogu są reklamy Twoich produktów i/lub usług?

8. Czy oferujesz na blogu wsparcie dla klientów po zakupie produktu (poradniki, instruktaż, lista najczęściej zadawanych pytań)?

9. Czy na blogu są odsyłacze do serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Blip, LinkedIn)?

VII. Cel: Minimalizacja kosztów prowadzenia bloga.

Wskaźniki:

1. Jaki jest koszt tworzenia treści na blogu? Jeśli jesteś autorem tych wpisów, ile czasu to zajmuje i ile kosztuje godzina Twojej pracy? To samo dotyczy członków całego zespołu redakcyjnego.

2. Jakie są koszty dodatkowej pomocy redakcyjnej? Co ktoś czyta i redaguje wpisy przed publikacją?

3. Jaki jest koszt wsparcia technicznego? Chodzi o umieszczanie wpisów, dodawanie linków, obróbkę zdjęć i techniczne zarządzanie blogiem.

4. Jaki jest koszt domeny i hostingu? Czy są okresy kiedy potrzebujesz dodatkowego wsparcia?

5. Jaki jest koszt graficznej oprawy bloga? Czy jest to koszt jednorazowy czy stały?

6. Czy zmniejszasz koszy obsługi klienta przez umieszczenie na blogu listy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ)?

7. Czy blog pomaga zredukować koszty zwrotu produktów przez umieszczenie jasnych informacji o procedurach reklamacji, wymiany i zwrotu produktów?

Konkluzja

Nie każdy wskaźnik jest równie ważny dla każdego bloga, ale sporządzenie listy kluczowych pomiarów pozwoli ocenić czy osiągasz zaplanowane cele. Musisz też zrozumieć, że "nie od razu blog zbudowano" – każdy projekt wymaga czasu, a w przypadku bloga trudno o sukces bez stworzenia własnej aktywnej internetowej społeczności.

Jakie inne pomiary dodałbyś do tej listy? Dlaczego są ważne? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz