poniedziałek, 16 maja 2011

Bloger jako partner w kampanii PR

Szukając partnerów do kampanii PR w Internecie warto skorzystać ze współpracy z niezależnymi blogerami. Najlepiej przekonać do siebie autorów cieszących się renomą i prestiżem, chętnie czytanych i komentowanych, publikujących często i regularnie, działających na wielu platformach społecznościowych.

No tak... Ale jak ich znaleźć? Jak sprawdzić czy są rzeczywiście najlepsi?

Oto 10 punktów, które pomogą wybrać wpływowych blogerów:

1. Czy są otwarci na zewnętrzne kontakty?

To najważniejszy punkt na mojej liście. Większość blogerów ma podstronę z polityką medialną, w której opisują czy są otwarci na kontakty i czy przyjmują zewnętrzne materiały źródłowe. Jeżeli ogłaszają tam "nie pisz, nie wysyłaj, nie dzwoń, nie przeszkadzaj", nie ma sensu szukać z nimi kontaktu. Jeśli jednak na blogu jest adres e-mail czy to ma być zaproszenie do kontaktu? Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to pytanie – trzeba sprawdzić. Najlepiej napisać i zapytać.

2. Lokalizacja

Nie wszyscy blogerzy ujawniają swój adres. Może się zdarzyć, że zechcesz zaprosić blogera na konferencję prasową lub premierę produktu. Trudno to zrobić bez adresu. I znowu – najlepiej zapytać. Wcześniej można wykorzystać Twittera i LinkedIn do ustalenia ogólnej lokalizacji blogera.

3. Hasła kluczowe

To rada bardziej zdroworozsądkowa niż techniczna. Wybierając wpływowego blogera należy sprawdzić na jego blogu i używanych przez niego serwisach społecznościowych co pisał o Twoim kliencie i sprawach, które Cię interesują. Większość blogów ma archiwum i wewnętrzną wyszukiwarkę. Za pomocą dwóch klawiszy Ctr+F też można znaleźć informacje czy bloger lubi czy nie lubi Twojego klienta lub jego branżę.

4. Odsyłacze przychodzące

Liczba linków na zewnętrznych stronach łączących z interesującym Cię blogiem daje wyobrażenie o potencjalnym wpływie blogera, gdyż można dowiedzieć się ile razy jego wypowiedzi były wykorzystywane i cytowane w innych miejscach w Internecie. Proste badanie w wyszukiwarce Google za pomocą operatora: links:www.twójurl.com, pokaże ile jest linków zewnętrznych do sprawdzanej strony.

5. Wtyczka SEO Google Chrome

Wybierając blogerów do kampanii komunikacyjnej warto korzystać z różnych narzędzi. Do bardzo przydatnych należy wtyczka SEO w przeglądarce Google Chrome – w ciągu kilkunastu sekund można zdobyć podstawowe dane o blogu lub stronie WWW. Mamy tam informacje o miejscu w rankingu Google i Alexy, porównanie z konkurencją, linki wsteczne i wiele pożytecznych danych.

6. Jakich używają platform?

Niezmierne ważne jest poznanie z jakich platform społecznościowych korzysta bloger. Ktoś kto jest aktywny na wielu serwisach może rzeczywiście efektywnie pomóc w popularyzacji Twoich informacji. Niektóre agencje PR wybierają blogerów, którzy funkcjonują tylko w obrębie jednego serwisu, na przykład piszą bloga i działają na Twitterze. Ale są przecież także wpływowi autorzy na Facebooku, Tumblr, Flickr, Posterous lub serwisach niszowych.

7. Jak wykorzystują media społecznościowe?

Kiedy już wiesz na jakich serwisach społecznościowych działa bloger, dobrze jest sprawdzić ilu ma tam znajomych, przyjaciół i fanów. To kolejne liczby, które pokażą jaki jest jego "potencjał komunikacyjny".

8. Badanie

Do obowiązkowego zdania domowego należy przeczytanie archiwalnych postów blogera. Dodatkowo, wpisy na Twitterze i Facebooku. Tak, to zabiera czas, ale to czas dobrze zainwestowany.

9. Jak często publikują posty?

Decydując się (lub nie) na współpracę z konkretnym blogerem należy sprawdzić jak często i czy regularnie publikuje posty. Czasem można natknąć się na rewelacyjne blogi, które nie były aktualizowane od kilku miesięcy. Inni blogerzy publikują codziennie wpisy na Posterous lub Tumblr, ale ich treść szybko się dezaktualizuje.

10. Czy internauci umieszczają komentarze pod wpisami?

Istotne jest sprawdzenie czy czytelnicy komentują teksty na blogu. Na przykład, blog może być nisko notowany przez Alexę ze względu na niszowy profil, ale cieszy się dużą liczbą komentarzy i odwołań na Twitterze i Facebooku.

Jakimi kryteriami kierujesz się wybierając do współpracy w kampanii public relations niezależnego blogera? Napisz o tym w komentarzu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz